Leerlingen moeten beter leren leren
HEERLEN (ANP) – Docenten moeten leerlingen leren om zelf te leren. Dat gebeurt nu te weinig. Met name in het studiehuis, waar van bovenbouwleerlingen van de havo en het vwo wordt verwacht dat ze zelfstandig leren, gaan de resultaten omlaag als een leerling niet weet hoe hij zelf gedisciplineerd moet werken.
Dat staat in het proefschrift van Danny Kostons van de Open Universiteit in Heerlen dat hij vrijdag verdedigt. „Docenten of goede leerlingen moeten voordoen hoe er goed zelfstandig geleerd kan worden”, aldus Kostons. Volgens hem hebben veel leerlingen moeite met het zien van structuur en het maken van koppelingen. „Ze voeren een taak uit maar vinden het lastig zichzelf te beoordelen en verder gaan met vervolgstappen.”
Volgens Kostons werkt een methode als het studiehuis motiverend voor leerlingen die goed zelfstandig kunnen werken, maar er is nauwelijks verschil in de resultaten met leerlingen die niet te maken hebben met het studiehuis. De studieresultaten van leerlingen die moeite hebben met zelfstandig werken zijn daarentegen slechter dan die van jongeren die dat niet hoeven.
Het studiehuis is onderdeel van de tweede fase op middelbare scholen. De scholen geven hun eigen invulling aan het studiehuis, de ene school laat zijn leerlingen zelfstandiger werken dan de ander.