Trek je beurs voor eerlijke banaan
Eerlijke koffie, eerlijke thee, eerlijke bananen. Studenten zijn een campagne gestart om de hogescholen en universiteiten ”fair trade” te maken. Voortaan moeten er producten worden verkocht waarvoor boeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen.
Het idee is overgewaaid uit Engeland. Een Brit die langs de schappen in de winkels struinde op zoek naar fairtradeproducten, kwam erachter hoe moeilijk die te vinden waren. Hij begon een campagne voor dit soort producten, die ertoe leidde dat winkels duidelijker gingen laten zien welke fairtradeproducten ze verkochten. Vervolgens kwam er ook in het hoger onderwijs meer aandacht voor.
„Een medestudent van mij die in Engeland studeerde, bracht het idee mee terug naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam”, zegt Rishi Jhagroe (26). „Daar zijn we samen een campagne begonnen. Met vragenlijsten en flyers brengen we onder de aandacht dat we de armoede in ontwikkelingslanden kunnen bestrijden door boeren voldoende geld voor hun producten te geven, ook al moet dat ons dan iets meer kosten. Deze week hielden we een informatiebijeenkomst; er kwamen studenten van negen onderwijsinstellingen op af.”
Een fairtradehogeschool of -universiteit moet toezeggen een aantal eerlijke producten in het assortiment op te nemen en daar binnen de school ruchtbaarheid aan te geven. Een kaartje op een drankenautomaat kan aangeven dat de koffie en thee in het apparaat afkomstig is uit eerlijke handel. Of studenten kunnen op een niet-eerlijk product een sticker aanbrengen met het verzoek het te vervangen.
De prijs gaat dan wel iets omhoog. „Bij koffie en thee is dat maar weinig, want dat wordt in grote hoeveelheden ingekocht”, zegt Jhagroe. „Ik denk dat studenten een prijsverhoging tot 10 procent accepteren als je er goede uitleg bij geeft. Het moet niet te extreem worden.”
Interesseert het studenten? „Daar zal een school zijn best voor moeten doen. Studenten hebben in álles vrij weinig interesse als het hunzelf niets oplevert. Je moet de promotie hiervan dus goed aanpakken. Niet met een hoop bombarie, maar geleidelijk aan bewustwording werken.
De organisaties die fairtradeproducten importeren, zoals Stichting Max Havelaar en de wereldwinkels, letten erop dat het geld werkelijk bij de doelgroep terechtkomt. Vaak is aan de hand van een nummercode op een etiket zelfs rechtstreeks te achterhalen bij welke boer een product vandaan komt.”
Rishi Jhagroe besteedt inmiddels flink wat tijd aan de campagne. „Als een stage. Het sluit aan bij mijn masterstudie bedrijfskunde, die op duurzaamheid gericht is. Voor mij persoonlijk speelt rechtvaardigheidsgevoel een rol: mensen in de ontwikkelingslanden moeten krijgen wat hun toekomt. Ik wil graag iets doen aan armoedebestrijding. Daarom hopen we dat zo veel mogelijk hogescholen en universiteiten meedoen.”
www.fairtradehogescholen.nl, www.fairtradeuniversiteiten.nl
Eerlijke handel
Oud-minister Pronk van Ontwikkelingssamenwerking gaf woensdag het startsein voor de campagne Fairtrade Hogescholen en Universiteiten. Studenten in heel Nederland vragen het bestuur van hun hogeschool of universiteit om een deel van hun producten via eerlijke handel in te kopen. Studenten zelf zijn de motor achter de campagne. Zij deden ideeën op in Engeland waar een soortgelijke campagne succesvol is. De campagne is ontwikkeld op aandringen van studenten. Eerlijke handel stelt boeren en producenten in ontwikkelingslanden in staat te investeren in belangrijke zaken als onderwijs en gezondheidszorg.