In 3D inzoomen op de tuinbouw
Op ’s werelds eerste 3D-site kom je alles te weten over de veelzijdige wereld van de tuinbouw. De mooi vormgegeven website is speciaal ontwikkeld voor jongeren.
Elk jaar heeft de tuinbouw 10.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Daarom lanceerde de sector vorige week een bijzondere website. Het zou gaan om de eerste „3D Future Vision”-website wereldwijd. Met een 3D-bril, die gratis aan te vragen is, word je wegwijs gemaakt in de tuinbouw.
Na het intikken van nederlandse.tuinbouw.nl kan de bezoeker behalve voor de 3D-versie ook kiezen voor de 2D-versie van de site. De 3D-weergave valt wat tegen. Het brilletje creëert wel extra diepte, maar geeft ook een wat onscherp en vreemd gekleurd beeld.
De 2D-site ziet er gelikter uit. Groene tentakels voegen in een mooie animatie zeven aardkluiten bij elkaar. Het geheel toont een kleine planeet met tuinen, kassen, bossen, een vliegveld, een sciencecenter en een stadje.
Door te klikken op een aardkluit zoom je in op een van de zeven thema’s waaraan het werk in de groene sector is gerelateerd. Zo komt er bij ”Techniek” een kas tevoorschijn waarin robots rondrijden om de luchtvochtigheid in de gaten te houden. Zo krijg je informatie over de arbeidsmogelijkheden in de tuinbouw.
De site is een onderdeel van de campagne ”It’s Alive”. Hiermee wil het Productschap Tuinbouw jongeren interesseren voor het werk in de sector. Volgens de organisatie is er voor vrijwel iedere interesse wel een functie in de tuinbouw.
Martin Beers (28) is zo’n jongere. Hij werkt als veredelaar in de sector. „Ik ben eigenlijk een soort uitvinder. Als veredelaar bedenk je bijvoorbeeld een nieuw soort gerbera, daarna ga je kijken wat ervoor nodig is om deze te creëren.”
Naast Martin heb je bijvoorbeeld Joost van der Voort (27), een klimaatspecialist: „Ik zorg ervoor dat de omstandigheden om te groeien voor een plant in de kas optimaal zijn. Als klimaatspecialist controleer je niet alleen de temperatuur, maar ook of de grond bijvoorbeeld schimmelvrij is. Voor mij maakt dat het boeiend: de allerbeste oplossing zoeken voor de allerbeste groei.”
Voor geïnteresseerden is er aan de campagne een spannende managementwedstrijd gekoppeld. Met de Horti Bussiness Game 2.0 kun je 2500 euro winnen evenals een iPad. Inschrijven is mogelijk tot 29 oktober.
www.nederlandse.tuinbouw.nl www.hortibusinessgame.nl
Sector onder de loep
De Nederlandse tuinbouw heeft een belangrijke plaats in de wereldhandel. Enkele cijfers en feiten.
Nederland is ’s werelds grootste exporteur van groenten, fruit en siergewassen.
Per jaar exporteren we alleen al tussen de 30 en de 50 miljoen tulpen naar de Verenigde Staten.
Vanuit Nederland gaan er jaarlijks zo’n 746.904.000 kilo tomaten de wereld over.
Kassen gebruiken doorgaans veel energie voor verwarming en verlichting. Vanaf 2020 wil de tuinbouw echter energieleverancier voor het stroomnet zijn.
Veredelaars zijn continu bezig om nieuwe groentesoorten te kweken. Denk bijvoorbeeld aan groenten die kunnen groeien in de woestijn of op zilte grond.
Ook een andere tak in de tuinbouwsector zit niet stil. Technici ontwikkelen allerlei robots. Zodat rijpe groenten volautomatisch geoogst kunnen worden.