Doorbraak langste tunnel ter wereld
BERN/LUXEMBURG (ANP/DPA) – Diep onder de Zwitserse bergen is vrijdagmiddag het laatste stukje Gotthard-treintunnel geboord. De doorbraak in de langste tunnel ter wereld is daarmee een feit. Vicepresident Moritz Leuenberger van Zwitserland had tranen in zijn ogen en omhelsde een oud-minister toen de noordzuidverbinding voltooid was, zo meldden Zwitserse media.
De EU-ministers van Verkeer konden de doorbraak in Luxemburg via een videoverbinding volgen. De Belgische bewindsman Etienne Schouppe feliciteerde Leuenberger en Zwitserland met het historische bouwwerk met een lengte van 57 kilometer. Tweehonderd eregasten woonden de doorbraak ter plaatse bij.
De spoortunnel, die in 2017 moet opengaan, moet een groot deel van het goederenvervoer door de Alpen voor zijn rekening nemen. Nu is de tunnel tussen de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met 54 kilometer nog de langste ter wereld. De in 1994 voltooide Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk is 50 kilometer lang. De langste tunnel waarin auto’s op eigen kracht mogen rijden, is de Laerdalstunnel in Noorwegen met 24,5 kilometer.
Leuenberger toonde zich trots dat de bouw op schema ligt en dat de geraamde kosten tot nu toe niet zijn overschreden, iets dat bij andere grote infrastructurele projecten geregeld voorkomt. Ook Luzi Gruber van bouwbedrijf Implenia toonde zich trots: „De bouwkunst van de Zwitserse ingenieurs heeft gezegevierd.” De planning van het project duurde 25 jaar, de bouw tot nu toe tien jaar. De tunnel verbindt het voornamelijk Duitstalige kanton Uri in het noorden met het voornamelijk Italiaanstalige kanton Ticino in het zuiden.
De tunnel moet onderdeel worden van een snellere spoorverbinding van Genua aan de Middellandse Zee met het noorden van Europa.