Intimidatie in medezeggenschapsraad onderwijs
UTRECHT (ANP) – Medezeggenschapsraden van het basis- of voortgezet onderwijs worden bij conflicten geregeld geïntimideerd door de directie van de school.
Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Actis in opdracht van de Stichting Onderwijsgeschillen, de landelijke organisatie voor geschillenbeslechting in het onderwijs.
Het onderzoek wordt vrijdag tijdens een symposium aan vertegenwoordigers van de landelijke onderwijsinstellingen en het ministerie gepresenteerd, bevestigde de stichting gisteren in een bericht in dagblad Trouw. In negen van de twintig onderzochte gevallen deden schoolbesturen of -directeuren pogingen hun medezeggenschapsraad te intimideren.
„We hebben het onderzoek laten uitvoeren om te bekijken waar de verbeterpunten voor de geschillencommissie en de wetgever liggen. Die kunnen gebruikt worden bij de evaluatie van de wetgeving volgend jaar”, zei directeur H. Mertens. Uit de bekeken geschillen blijkt volgens haar dat het conflict in zes gevallen is verhevigd.
„Er zijn inderdaad problemen, en op het symposium willen we bekijken hoe we dat kunnen verbeteren. Een oplossing zou kunnen zijn om meer vooraan in het traject te gaan zitten, en niet als geschillencommissie pas in beeld te komen als een conflict uit de hand gelopen is”, aldus Mertens.
De geschillencommissie en Stichting Onderwijsgeschillen zijn daarvoor mede afhankelijk van de wetgeving op het gebied van medezeggenschap op scholen. „Onze bevindingen en verbeterpunten worden verstrekt aan het ministerie.”