Testverslag: nieuwe Volvo S60 D3

Hoewel nieuwe Volvo’s niet meer zo lang achter elkaar in het programma blijven als hun illustere voorgangers, vormde de S60 tot voor kort een bijzondere uitzondering. Maar sinds kort staat er een volledig nieuwe S60 gereed. Fris van lijf en leden, maar met een tikkeltje nostalgie. Het blijft immers Volvo.

Tony Vos
1 October 2010 22:16Gewijzigd op 14 November 2020 11:59
Eigenlijk leverde Volvo met de vorige S60 al een vierdeurs coupé, maar dat concept is bij de tweede generatie duidelijker zichtbaar. Foto Tony Vos
Eigenlijk leverde Volvo met de vorige S60 al een vierdeurs coupé, maar dat concept is bij de tweede generatie duidelijker zichtbaar. Foto Tony Vos

Ondanks de nieuwe Chinese eigenaar van Volvo is deze S60 nog volledig onder de verantwoordelijkheid van Ford ontwikkeld. En dat betekent dat veel componenten uit de grote voorraad van het Amerikaanse concern komen.

Daarentegen is de uitstraling van voor tot achter typisch Volvo. Bij het nieuwe design hoort een relatief lage neus met een duidelijk aanwezige grille. Sterker dan voorheen is de S60 een vierdeurs coupé met een zeer elegante daklijn die pas boven de achterlichten lijkt op te houden. De vorm is puur en wordt alleen bruusk onderbroken door de haaienvin als antenne achter op het dak. Kenmerkend voor iedere Volvo is de krachtige schouderlijn die ook bij deze S60 door de vorm van de achterlichten wordt versterkt. De nieuwe S60 meet 4,63 meter en toont afhankelijk van de lakkleur gedrongen sportief tot elegant langgerekt.

Beschaving ademt het model mede door het bescheiden chroomgebruik, fraaie maar niet overdreven grote wielen en details als de meegespoten portiergrepen en in de buitenspiegels opgenomen richtingaanwijzers.

Op zijn interieurs scoort Volvo altijd hoog. De nieuwe S60 lijkt in eerste aanblik wat uit de toon te vallen. De bekende rust van het merk heerst nog steeds op de middenconsole, maar het toenemende aantal knoppen op het stuur en de wirwar links daarnaast maken het geheel wat minder strak. De aluminiumkleurige accenten op dashboard en stuur komen bij een zwart interieur goed over, maar verder toont het ronduit saai. Het navigatiesysteem zit voortaan op een vaste plaats boven aan de middenconsole en komt niet als een leuke gadget uit het dashboardoppervlak tevoorschijn zoals weleer. Maar niet getreurd, Volvo heeft voor het binnenste van de S60 nog diverse andere kleurencombinaties gereed waarin zowel het meubilair als portierpanelen en delen van het dashboard uitgevoerd kunnen worden. Ook de zwevende middenconsole kan in diverse materialen worden geleverd.

Ruimte biedt het interieur van de S60 voldoende, want ook achterin kunnen passagiers tot ongeveer 1,80 lengte behoorlijk zitten zonder permanent in aanraking te komen met het plafond.

Ronduit jammer is dat de zitting van de stoelen op lange ritten behoorlijk zacht blijken. Dat lijkt in eerste instantie comfortabel, maar is het na een paar uur niet meer. Meubilair met lederen bekleding zal dit effect beslist minder vertonen vanwege een steviger uitgevoerd binnenwerk. Met een andere kleur en leer kunnen alle bezwaren van het interieur worden weggepoetst.

In de S60 lanceert het van origine Zweedse merk de nodige motorische noviteiten. Een daarvan betreft deze D3 motor. De nieuwe vijfcilinder diesel haalt uit een inhoud van slechts 2 liter een vermogen van 163 pk en een koppel van 400 Nm. Bovendien is die trekkracht volledig aanwezig over een breed toerenbereik van 1.500 tot 2.750 tr/min. Zonder veelvuldig te hoeven schakelen rijdt de S60 altijd uitermate soepel weg. Wel even oppassen dat er voldoende gas wordt gegeven, anders heeft de motor de neiging af te slaan. De diesel maakt het bekende vijfcilindergeluid en sprint met handgeschakelde zesbak soepel in 9,2 seconden naar de 100 km/u. Opmerkelijk is het gemiddelde verbruik van 1 op 15 ondanks de prima prestaties en een gewicht van 1482 kg.

Laat de mannen van Volvo maar een onderstel maken. Ook bij de S60 blijkt een prima combinatie van comfort en sportiviteit gevonden. De koets ligt strak boven de weg, heeft geen duikneigingen bij fors remmen en biedt bij hoge snelheden een prima stabiliteit. De hardware bestaande uit motor en ophanging is gemaakt voor heel veel kilometers achter elkaar. Er is weinig windgeruis waarneembaar en de auto geeft als totaal een degelijke en veilige indruk. De nodige elektronische systemen helpen daar actief aan mee. Standaard City Safety is een systeem dat met behulp van laser de afstand tot de voorganger in de gaten houdt tot een snelheid van 30 km/u. Er volgt automatisch een remingreep als deze afstand te klein wordt.

Tussen de directe concurrenten staat Volvo eveneens voor betaalbaarheid en voor de S60 geldt hetzelfde. Het programma start aan de basis als T3 benzine voor 34.995 euro. Wie gaat voor de D3 diesel is minimaal 38.395 euro kwijt en gecombineerd met het Momentum uitrustingsniveau komt die auto op 43.890 euro. De extra zuinige S60 1.6 DRIVe diesel begint al bij 35.395 euro (20 procent bijtelling).


Topsnelheid: 220 km/h

Acceleratie: 9,2 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 op 14,9

CO2-uitstoot: 139 g/km

Energielabel: B

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer