Nieuwe Seat Ibiza lijkt veelbelovend
De Seat Ibiza is al een eind op weg het tweede decennium van zijn bestaan vol te maken. De laatste etappe daarvan komt echter niet voor rekening van de huidige generatie maar van een kakelvers model dat in het tweede kwartaal volgend jaar hier te lande zijn opwachting zal maken. De eerste indrukken van de nieuweling zijn alvast veelbelovend.
Onlangs heeft het Volkswagen-concern zijn merkenstrategie voor de komende jaren uit de doeken gedaan. De Duitse automobielgigant maakte in de jaren negentig furore met een veelheid aan modellen van zijn diverse merken. Opvallend was echter dat de uitwisseling van technische componenten verregaand was doorgevoerd. Zo konden de diverse divisies voor hun modellen slechts gebruikmaken van een zeer beperkt aantal platformen. Merkdifferentiatie is niet of nauwelijks een zaak van techniek maar eerst en vooral van styling en promotie, zo werd er in de top van Volkswagen over merkpolitiek gedacht. Het grote voordeel van deze strategie was dat een enorm aantal marktsegmenten bediend kon worden tegen relatief lage ontwikkelingskosten.
De tijd lijkt deze zienswijze echter te hebben ingehaald. Zo is een Skoda Octavia inmiddels zo goed dat een beetje nuchter calculerende consument ook niet meer weet waarom hij een 20 mille duurdere Audi A3 zou aanschaffen. Volkswagen heeft derhalve besloten zijn assortiment aan merken in twee clusters te verdelen. Zo worden de merken Skoda, Volkswagen, Bentley en Bugatti ondergebracht in de Volkswagen Brand Group, die volgens de traditionele speerpunten kwaliteit, betrouwbaarheid en rationaliteit auto’s zal gaan bouwen. De Audi Brand Group gaat zich met de merken Audi, Seat en Lamborghini in de toekomst nog meer toeleggen op sportiviteit en passie. Het zal nog wel even duren voordat deze organisatorische ingreep concreet zichtbaar zal zijn. Zeker is in ieder geval dat de onderlinge verschillen tussen de merken groter zal worden.
Koetswerk
De nieuwe Seat Ibiza is ontwikkeld in een tijd waarin deze organisatiewijziging wellicht alleen nog maar in de hoofden van Volkswagens directieleden speelde. Dat neemt niet weg dat de nieuwe Ibiza meer dan de huidige editie afstand neemt van zijn technische evenknie, de Volkswagen Polo. De Skoda Fabia zou met een beetje fantasie nog wel met een Volkswagen-logo op de voorplecht kunnen rondrijden, voor de nieuwe Ibiza liggen de zaken omiskenbaar anders. De nieuwe Ibiza lijkt meer op een Alfa Romeo dan op een Volkswagen. Dat is overigens helemaal niet zo gek wanneer bedacht wordt dat Seat wil uitgroeien tot hét alternatief voor dit sportieve Italiaanse merk. Het wordt nog minder vreemd wanneer je weet dat de directeur van Seats Designstudio Walter de Silva heet. Dat is inderdaad dezelfde man als die de Alfa’s GTV, 156, 166 en Sportwagon van hun fraaie koetswerk voorzag. De creatieve De Silva heeft bij Seat het vak niet verleerd. De nieuwe Ibiza is een plaat van een auto, waarbij de nieuwe Volkswagen Polo een duffe en wel heel erg fatsoenlijke auto is. Seat meldt in dit verband dat zijn gewaagde concept Car Salsa ten tijde van de stilering van de Ibiza een belangrijke bron van inspiratie is geweest.
De Ibiza mag dan optisch veel verschillen van de nieuwe Volkswagen Polo, onderhuids zijn er talloze overeenkomsten. Zo wordt de Ibiza leverbaar met motoren die ook naar de Polo hun weg gevonden hebben. De serie start met een 1,2 liter twaalfkleps driecilinder benzinemotor, die een maximumvermogen van 47 kW/64 pk levert. Verder zal de Ibiza vanaf de start leverbaar zijn met een tweetal 1,4 liter zestienkleppers die, als gevolg van een verschillend geprogrammeerd motormanagementsysteem, respectievelijk 55 kW/74 pk en 74 kW/100 pk via de voorwielen op het wegdek brengen. Uiteraard is er ook een serie dieselmotoren. Alledrie meten ze een cilinderinhoud van 1,9 liter, maar het maximumvermogen varieert van 47 kW/64 pk via 74 kW/100 pk tot een heuse 96 kW/130 pk. Tot de komst van een extra potente Ibiza Cupra is een dieselgestookte Ibiza daarmee de sprinter van de familie, die volgens Seat in 9,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h snelt en een topsnelheid van 207 km/h waarmaakt. De topdiesel wordt standaard geleverd in combinatie met een zesversnellingsbak.
Solide
De eerste proefritten wijzen uit dat de Seat Ibiza er niet alleen goed uitziet maar ook goed aanvoelt. De kwaliteitsindruk is bovengemiddeld goed. Naar goede Volkswagen-traditie is er gebruikgemaakt van mooie materialen en steekt het geheel solide in elkaar. Verder heeft Seat de Ibiza ontwikkeld volgens het zogenaamde ”agile chassis”-concept. Dit systeem combineert speciale onderstelafstemmingen met een intelligent computerprogramma dat de mate van stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid, aan de snelheid van de auto en aan de positie van de wielen. Het resultaat is volgens Seat een betere wegligging, een preciezer stuurgevoel en een betere feedback.
Het is niet eenvoudig de effecten van het ”agile chassis” goed te beoordelen. Wel voelt de Ibiza homogener aan dan de Volkswagen Polo, waarmee de auto het platform deelt, en laat de Spanjaard zich strakker en communicatiever besturen dan zijn Duitse broertje. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Ibiza een prima werkplek voor uit de kluiten gewassen Noord-Europeanen. De stoelen zijn stevig en groot genoeg. Zowel de bestuurdersstoel als het stuurwiel is in hoogte en in lengte verstelbaar, zodat een goede zitpositie gegarandeerd is.
Seat gaat de nieuwe Ibiza in een drietal uitvoeringen op de markt brengen. De Ibiza Stella is standaard voorzien van getint glas, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een radiocassettespeler met vier luidsprekers, hoogteverstelling op de voorstoelen, stuurbekrachtiging, twee airbags en elektrische bedienbare voorramen. De koper kan verder kiezen uit de smaken sportief en luxe. De Ibiza’s Sport en Signo onderscheiden zich ten opzichte van de Ibiza Stella door elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen in de voorbumper, boordcomputer, dubbele koplampen en ABS. De Ibiza Sport doet zijn naam verder eer aan met sportstoelen, lichtmetalen velgen en een lederen stuurwiel. De Ibiza Signo daarentegen verwent zijn inzittenden met zaken zoals een automatische geregelde airconditioning, sidebags, diefstalalarm, radio/cd-speler met acht luidsprekers en elektrisch bedienbare achterramen voor de vijfdeurs variant. De prijzen van de nieuwe Seat Ibiza zijn nog niet bekend. Eind april staat de frisse nieuwkomer bij de dealers in de showroom.