Bijzondere Ford voor een dito prijs
De Ford Focus Wagon is een veelgeziene verschijning. De opvallend gelijnde auto scoort nog altijd goed bij een brede doelgroep. Zowel jonge gezinnen als snelle salesjongens en nuchtere onderhoudstechnici koesteren hun relatie met de praktische Duitser. Onlangs bracht Ford een tweetal sportieve varianten van de Focus op de markt, waarvan de ST170 als enige ook als Wagon leverbaar is. Ford belooft daarmee gemak en genot op dezelfde vier wielen. Hoe verhouden die twee karaktereigenschappen zich tot elkaar in de praktijk?
„Autoliefhebbers die op zoek zijn naar puur rijplezier, komen achter het stuur van een Ford ST pas echt aan hun trekken. Het maakt daarbij niet uit of u een lange snelwegrit in het vooruitzicht hebt of een tocht over een bochtig parcours. De ST-uitvoeringen zijn gemaakt om eindeloos mee te rijden en een grijns op uw gezicht te toveren.” Ronkende bewoordingen, rechtstreeks uit de speciale brochure van Ford waarin de ST-modellen onder de aandacht worden gebracht. Behalve deze Focus ST170 levert Ford ook nog een Mondeo ST220, die van hetzelfde laken een pak belooft te zijn.
Nu mag inmiddels genoegzaam bekend geacht worden dat Ford een reputatie hoog te houden heeft op het gebied van ondersteltechniek. De Puma was een aantal jaar geleden de voorbode van een hele serie dynamisch rijdende en strak sturende modellen, waarvan de Focus de eerstvolgende was. Inmiddels hebben de Mondeo en de Fiesta Fords toonaangevende positie op dit vlak meer dan overtuigend bevestigd. De ST-uitvoerigen beloven echter meer.
ST staat voor Sport Technologies. Deze uitvoeringen van de Focus en de Mondeo zijn volgens de documentatie ontwikkeld door technici met een passie voor autorijden. Dat betekent onder meer dat de ST-uitvoeringen niet domweg van een snelle motor voorzien zijn maar dat het onderstel is aangepast aan de missie van deze sportieve Fords. Zo heeft de Focus ST170 een speciaal sportonderstel. Zowel vering als demping is aangepast, waarbij vooral de achterwielophanging stevig onder handen genomen is. Verder is een speciale Getrag handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd, die zich door korte overbrengingsverhoudingen kenmerkt.
Uiteraard is ook de besturing aangepast. Ten opzichte van de reguliere uitvoeringen beschikt de Focus ST170 over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Uiteraard is het koetswerk evenmin ongemoeid gebleven. Opvallende 17-inch lichtmetalen velgen onderstrepen tezamen met speciaal gevormde mistlampen en een chromen uitlaatsierstuk dat de Focus ST170 niet zomaar een Focus is. De Mondeo ST220 is bovendien voorzien van een zogenaamd aërodynamisch stylingpakket, dat de auto optisch extra onderscheid van de minder krachtige edities. De Focus ST170 oogt daarentegen wat bescheidener, hetgeen voor velen de begerenswaardigheid alleen maar vergroot.
Gretig
Bescheiden is het vermogen van de ST170 echter allerminst. Onder de motorkap van de snelle Focus huist een 2,0 liter viercilinder zestienklepper, die goed is voor een maximumvermogen van maar liefst 127 kW/173 pk bij 7000 tpm en een maximumkoppel van 196 Nm bij 5500 tpm. Deze machine helpt de Focus aan een topsnelheid van 214 km/h, terwijl voor de sprint vanuit stilstand een snelste tijd van 9,0 seconden geklokt kan worden. En dat zijn natuurlijk sprankelende cijfers.
De Focus is een echte toerenmachine. Om het potentieel volledig te benutten, dient de bestuurder de zestienklepper flink op toeren te houden. De korte overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak zijn dan ook afgestemd op het karakter van de krachtbron. Desalniettemin reageert de Focus ST170 minder gretig op een neerwaartse beweging van het gaspedaal dan de cijfers doen vermoeden. Vooral bij lagere toerentallen zouden extra newtonmeters de vreugde hebben vergroot. Dat neemt niet weg dat de viercilinder een soepele en gespierde machine is, die niet alleen aansprekende prestaties neerzet maar ook goed klinkt. En een gemiddelde consumptie van 1 op 10,4 is niet extreem dorstig.
De Ford Focus behoort pakweg vier jaar na zijn debuut nog altijd tot de toonaangevende auto’s in zijn klasse. Die positie dankt de Ford eerst en vooral aan zijn uitstekende onderstelkwaliteiten. De mannen en vrouwen van Ford Sport Technologies hebben de lat nog hoger willen leggen door het onderstel van de ST170 flink aan te pakken. En met succes, want de Focus ST170 is een feest om te rijden. De speciaal voor de ST170 aangepaste besturing is supergevoelig en direct, waardoor de neus van de Focus zich heel precies laat plaatsen. De conditie van het wegdek wordt nauwkeurig doorgeseind naar de bestuurder, zodat die zijn rijstijl kan aanpassen aan de omstandigheden.
Absolute top
In bochten schaart de ST170 zich bij de absolute top van de voorwielaandrijvers. Van onderstuur is niet of nauwelijks sprake terwijl de Focus met indrukwekkende snelheden door een bocht gedirigeerd kan worden. Wie op de limiet de curve aansnijdt, voelt dat de achtersteven van de auto wil uitbreken. Een tikkeltje tegenstuur is echter voldoende om de achterkant weer in het gareel te krijgen. De auto is standaard voorzien van traction control, dat bij gelegenheid uitgeschakeld kan worden. Wie die voorziening uitschakelt, kan ten volle genieten van het vermakelijke weggedrag, maar dient zich er eerst wel van te vergewissen dat de kust veilig is. Wie de Focus ST170 regelmatig op deze manier uitlaat, kan overigens rekenen op een snelle vervanging van zijn banden. En met deze bandenmaat loopt dat behoorlijk in de papieren.
De Focus sprint niet alleen vlot uit de startblokken, maar kan ook vlot tot stilstand gebracht worden. De remkracht is gewoon oké. Minder positief is echter de wijze waarop de vertraging totstandkomt. Het testexemplaar had reeds een intensief leven achter de rug en dat was vooral aan de remmen te merken. De schijfremmen piepten en bleken evenmin vrij van fading te zijn. Ongetwijfeld een exemplarisch euvel, maar ook na ruim 20.000 zware testkilometers dient een dergelijke kwaal niet de kop op te steken.
Groen oplichten
De Ford Focus ST170 is geen doorsnee Focus en dus beschikt de auto ook niet over een doorsnee interieur. Om te beginnen zijn de standaard zwarte wijzerplaten vervangen door zilverkleurige elektro-luminescente exemplaren, die bij ontstoken verlichting groen oplichten. Verder is het instrumentenpaneel uitgebreid met meters voor de oliedruk en de temperatuur van de koelvloeistof. Voorts monteerde Ford metalen pedalen en wordt de bestuurder bij het instappen herinnerd aan zijn bijzondere aankoop. De ST170 is namelijk voorzien van dorpellijsten met ST-logo.
Uiteraard is deze Focus voorzien van sportstoelen, die in dit geval door Recaro aan Ford zijn geleverd. De stoelen zijn goed vormgegeven en zitten uitstekend, maar zouden voor het mooi van een kantelstand voorzien moeten zijn. De bestuurdersstoel is wel voorzien van een hoogteverstelling maar langbenigen kunnen desalniettemin net niet de gewenste zitpositie vinden. De Focus is geen ruimtewonder. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen, maar de achterinzittenden worden in de Duitser niet meer dan gemiddeld bediend. Als Wagon biedt de ST170 echter wel meer dan voldoende laadruimte. De bagageruimte meet een inhoud van 520 liter en kan desgewenst worden uitgebreid tot maximaal 1580 liter.
Rijdersauto
De Ford Focus ST170 is niet misselijk geprijsd. In driedeursuitvoering verlangt Ford minimaal 31.000 euro voor de auto, terwijl deze Wagon nog eens 1200 euro duurder in de prijslijst is opgenomen. Voor dat bedrag is de auto royaal uitgerust en standaard onder andere voorzien van abs, airbags, sidebags, traction control, metaallak, audiosysteem met cd-wisselaar, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, Recaro-sportstoelen en xenonverlichting. Cruise control ontbreekt vreemd genoeg en is ook niet als optie leverbaar.
De Ford Focus ST170 is met recht een speciale uitvoering. De auto combineert de standaard praktische verpakking van een functionele gezinsauto met het hart en het onderstel van een echte rijdersauto. Die combinatie levert een zeer begerenswaardige auto op, waaraan tegelijkertijd een stevig prijskaartje hangt. Voor het bedrag dat Ford voor de ST170 in rekening brengt is bijvoorbeeld ook een Mondeo 2.5 24V Ghia Wagon te koop. Die auto is zonder twijfel minder spannend en minder sportief, maar wel ruimer en comfortabeler dan de Focus. Ford is van beide markten thuis. En het zal niemand verbazen dat de laatste meer publiek trekt dan de eerste. Maar meer is niet altijd leuker. De Focus ST170 bewijst dat overtuigend.