Economie

Amstel: van adel tot volks

AMSTERDAM (ANP) – Voetbal, gezelligheid, muziek, warmte en mannen: Amstel bestaat 140 jaar en viert dat. Maandag werd het eerste exemplaar van het boek „Amstel, het verhaal van ons bier”overhandigd aan nazaten van de oprichters.

13 September 2010 20:49Gewijzigd op 14 November 2020 11:46
Amstel viert het 140jarig bestaan met de uitgave van een boek. Foto ANP
Amstel viert het 140jarig bestaan met de uitgave van een boek. Foto ANP

Toen oprichters en zwagers van elkaar, Johan van Marwijk Kooy en jonkheer Charles de Pesters begonnen in 1870 met hun plannen voor een eigen bier hadden ze niet kunnen vermoeden dat 140 jaar later het bier bekend zou staan als „Ons bier”. Het tweetal beoogde met het biertje vooral de goede burgerij van nat te voorzien. Anno 2010 is het biermerk bekend om zijn ‘no nonsense’, volkse karakter en als typsich vriendenbier.

„Het is echt een biertje met het motto: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”, zo bestempelt algemeen directeur Philip de Ridder van moederbedrijf Heineken Nederland het Amstelbier. De Ridder, die tijdens zijn studietijd in Wageningen Amstel veelvuldig dronk, voelt zich echt als een „beschermheer” van een traditioneel biermerk.

Heineken nam in 1968 het destijds tweede biermerk van Nederland over. Amstel had zichzelf te koop gezet onder druk van de consolidatieslag op de wereldwijde biermarkt. Vanaf die tijd moest Heineken de twee verschillende biermerken duidelijk van elkaar onderscheiden en kreeg Amstel zijn volkse karakter.

De rijke Amstelgeschiedenis kent volgens historicus en schrijver van het jubilieumboek Peter Zwaal geen zwarte bladzijdes. „Natuurlijk maakt een bedrijf weleens fouten, maar echt grote dingen ben ik niet tegengekomen.” Volgens de schrijver klopt het idee dat Amstel het zielige broertje van Heineken is, niet.

Het was Amstel dat in 1937 dat met een zogeheten „stoop” kwam: een glazen fles van vijf liter in een rieten mand om thuis biertjes te kunnen tappen. Een voorloper van de vele thuistapssystemen die er tegenwoordig te koop zijn.

Amstel viert zijn 140e verjaardag met een speciale jubileumfles. Drie verschillende flessen komen in de schappen van supermarkten, met etiketten uit 1933, 1953 en 1971. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandels en online.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer