Kerk & religie

Appèl Joriskerk gaat voorlopig door

Ondanks de dalende opkomst heeft het bestuur van de ring Gooi- en Eemland van de hervormd-gereformeerde jeugdverenigingen besloten door te gaan met het jaarlijkse paasappèl op tweede paasdag in de Amersfoortse Sint-Joriskerk.

Van een medewerker
22 April 2003 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 00:16
AMERSFOORT - In de Amersfoortse Sint-Joriskerk werd maandag voor de 55e keer het traditionele paasappèl gehouden. Er waren ongeveer 190 jongeren aanwezig. Foto: Erik Kottier
AMERSFOORT - In de Amersfoortse Sint-Joriskerk werd maandag voor de 55e keer het traditionele paasappèl gehouden. Er waren ongeveer 190 jongeren aanwezig. Foto: Erik Kottier

„We hebben een probleem: buiten op het plein van de St.-Joriskerk zitten de terrasjes vol, maar binnen zijn er veel lege banken”, zei maandag ds. Joz. A. de Koeijer uit Bodegraven, spreker tijdens de bijeenkomst in Amersfoort. „Desondanks benadrukken we dat het niet om het aantal gaat, maar om de boodschap. Daarom vind ik dat we de traditie van het paasappèl in de Sint-Joris op de tweede paasdag niet zomaar mogen opgeven.”

Sinds 1951 organiseert de ring Gooi- en Eemland een paasappèl in de Amersfoortse Sint-Joriskerk. Bevolkten jarenlang zo’n 1200 jongeren de kerk, de laatste jaren ligt het bezoekersaantal tussen de 180 en de 250. Het mooie lenteweer was dit jaar ook zeker van invloed op de opkomst, denkt de organisatie, die vorige week nog de noodklok luidde. „Het bestuur ziet zich genoodzaakt te stoppen met het paasappèl als de bezoekersaantallen niet omhooggaan”, stelde toen een woordvoerder. Desondanks besloot het bestuur maandag tijdens een vergadering na afloop van de samenkomst het paasappèl toch niet op te geven. De organisatie wil naar andere oplossingen zoeken om de jongeren weer naar Amersfoort te krijgen. Gedacht wordt aan een jeugdkoor of aan het zoeken van sponsors.

”Leven uit het paasgeheim” was het thema van het appèlwoord van ds. Jac. Westland uit Bergambacht. Hij nam de eerste vier verzen uit Kollosensen 3 als uitgangspunt. Het geheim van Pasen is de geldingskracht van Pasen, aldus ds. Westland. „Pasen wil zeggen: Jezus verbreekt de gevangenis van de dood. De gelovigen zijn met Hem opgewekt - opgewékt, niet opgewérkt. En toch vindt Paulus het nodig om aan te dringen op het zoeken van de dingen die boven zijn. Vooral jongeren kunnen zo in beslag worden genomen door de dingen van beneden. Ze kunnen zo gefocust zijn op geld of sportprestaties. De inhoud van de gezongen paasliederen is maar moeilijk voorstelbaar.”

Zijn ”de dingen van boven” dan zweverig? Wat wegdromen met het hoofd in de wolken? „Voor Paulus gelden deze vragen niet, omdat voor hem dit leven onmiddellijk verbonden is met Christus”, aldus de predikant. „Dat is het geheim van Pasen: het leven met Christus. Dan zal ook de vrucht daarvan opbloeien in liefde. Dat is een stukje hemel op aarde: niet alleen een leven uit de hemel, maar ook gericht op de hemel. De verborgenheid van dat leven kan wel moeilijk zijn. Als je dagelijks hoort over zo veel bommen die dood en verderf zaaien, over besmettelijke ziekten die je omringen en je ontwaart de dood ook nog eens in jezelf, dan is dit leven maar moeilijk voor te stellen.”

Volgens ds. Westland is het „maar goed dat dit leven verborgen is in Christus. Het paasleven wordt door Hem veilig bewaard. Wij zouden het anders bederven. De laatste resten van duisternis en onzuiverheid zullen aan het eind wel verdwijnen. Als Christus in volle glorie verschijnt, zullen ook wij met Hem in die heerlijkheid worden geopenbaard. De laatste resten van de dingen van beneden zullen dan als een vuil kleed van ons afvallen. Dan delen wij in de luister, dan treden we tevoorschijn uit het duister. Leef je uit het geheim van Pasen, dan leef je pas echt, dan leef je met toekomst.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer