„Schooluniform niet saai, niet raar”
APELDOORN – Ds. A. A. Egas brak dinsdag in deze krant een lans voor invoering van schooluniformen. Hoe denkt men er op de scholen zelf over?
„Uniformen kunnen een bijdrage leveren aan de christelijke soberheid en eenvoud”, aldus ds. Egas. Volgens de Canadese schooldirecteur Westerink –ervaringsdeskundige– verbeteren de leerresultaten erdoor. Zijn leverancier noemt ook andere voordelen: „Verbetert de veiligheid op school, bespaart kosten, vermindert de groepsdruk.”
Locatiedirecteur A. F. van Grol van het Van Lodensteincollege in Amersfoort zou invoering van schooluniformen toejuichen. „De huidige diversiteit in kleding is onder jongens en meisjes zo groot en de discussie over wat wel en niet kan zo heftig dat het me –als verlegenheidsoplossing– de verzuchting doet slaken: Laten wij dit ook maar gaan doen.”
A. J. Vogel, voorzitter van het college van bestuur van het Calvijn College in Zeeland: „Kleding, regels en mode zullen altijd discussieonderwerp blijven. Nieuw is de invalshoek dat de resultaten van scholieren met 10 procent toenemen als een schooluniform verplicht wordt. Het onderzoek en de validiteit ervan ga ik graag eens bestuderen. Op scholen waar goed onderwijs wordt verzorgd, is 10 procent erg veel.
Overigens: maken we het uniform tot een uiting van ons principieel staan in een geïndividualiseerde maatschappij of is het slechts een beheersinstrument van het gedrag van jongeren? We zullen, als we ooit besluiten tot invoering, een helder antwoord moeten hebben op de vraag: Waarom doet u dat? Is de reden pedagogisch, principieel of alleen beheersmatig van aard?”
„Een schooluniform: prachtig!” reageert directielid drs. H. Westerink van de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn. „Ik zie het al voor me: om halfnegen komen alle leerlingen binnen in een uniform. Is dat saai? Raar? Welnee, ik denk met weemoed terug aan een bezoek aan Newcastle, waar alle 1400 ”students” de school binnenkwamen in een schitterend uniform. Emmanuel College heeft echt uitstraling, stijl en sfeer. En is het een school voor de beter gesitueerden? Nee, een groot deel van de kinderen komt juist uit achterstandswijken. Maar op school is iedereen gelijk.
Ik roep al mijn collega’s van de reformatorische scholen op uniformen in te voeren. Betrek leerlingen, ouders en bedrijfsleven bij de keuze voor een mooi, stijlvol uniform. Laat een uniform niet iets zien van eenvoud en soberheid? Geen leerlingen meer in dure merkkleding. En wat zouden we van een hoop gezeur af zijn. Was het maar zo ver…”
„Het argument dat door uniformen groepsdruk zou wegvallen, herken ik”, zegt directeur Y. Paans van de Eben-Haëzerschool in Oud-Beijerland. „Tijdens mijn bezoeken aan nieuwe gezinnen gebeurt het niet zelden dat ouders ongevraagd over merkkleding beginnen. Dat speelt meer dan ik eerder dacht. Er is een categorie leerlingen die eronder lijdt. Dat legt een druk op ouders die het geld er niet voor hebben. Onder de ouders die wel over de financiën beschikken, zijn er overigens twee groepen: ouders die geld over hebben voor merkkleding en ouders die bewust kiezen voor matigheid.
Overigens is duidelijk sprake van regionale verschillen. Toen wij van Lisse naar Sint Annaland verhuisden, zeiden we: Wat kleden de mensen zich hier nog eenvoudig. Vijf jaar later gingen we naar Oud-Beijerland en toen was het omgekeerd: De mensen geven hier aardig wat geld aan kleding uit.”
De invoering van schooluniformen is in Oud-Beijerland „gekscherend” wel eens aan de orde geweest, „nooit serieus.” Er is in Nederland geen draagvlak voor, denkt Paans. „Mensen willen eigen keuzes maken. Algemene regels roepen direct weerstand op. Dat is onze vrijgevochten natuur.”