Kerk Saarland wijst prolifeactie af
SAARBRÜCKEN – Een prolifecampagne van het christelijke initiatief ”Durchblick” in de Duitse deelstaat Saarland heeft tot afwijzende reacties vanuit de grote kerken geleid.
De vereniging Durchblick uit Östringen (bij Karlsruhe) verspreidt sinds deze week zo’n 300.000 plastic embryo’s onder de bevolking. De modellen symboliseren ongeboren kinderen in de tiende zwangerschapsweek. Met de actie willen de initiatiefnemers aanschouwelijk maken wat mensen vermoorden wanneer zij een abortus laten plegen.
Zowel de Rooms-Katholieke als de Evangelische Kerk in de Duitse deelstaat heeft zich inmiddels van de campagne gedistantieerd. Het geld ervoor had zinvoller kunnen worden geïnvesteerd in preventiewerk of sociale projecten voor jonge moeders, gaf de protestantse superintendent Gerhard Koepke aan.
De Saarlandse minister voor Gezinszaken, Kramp-Karrenbauer (CDU), reageerde met onbegrip op de kritiek vanuit onder andere de kerken, aldus de protestantse nieuwsdienst Idea. In de maatschappij gaat iets scheef wanneer het publiek zich niet met de 1278 abortussen in alleen al Saarland bezighoudt, maar wel zó reageert op een campagne over dit thema, zei ze. De eigenlijke vraag is volgens haar hoe het komt dat in een van de rijkste landen ter wereld zo veel mensen kennelijk niet in staat zijn een kind ter wereld te brengen en op te voeden.
Ingrid Schemer, voorzitter van de Evangelische Alliantie in Saarland, staat wel positief ten opzichte van de campagne. Die beperkt zich tot de feiten en „is op geen enkele manier veroordelend”, zei ze. Het gaat er, aldus Schemer, om mensen ervan bewust te maken dat het ook bij een embryo al om een volwaardig mens gaat.
De voorzitter van de Christendemocraten voor het Leven (CDL) in Saarland, Irene Schäfer, verklaarde tegenover Idea dat alle mogelijkheden benut moeten worden om „te werven voor het leven.”
„We hadden op kritiek gerekend”, zegt voorzitter Thomas Schührer van de vereniging Durchblick. Dankzij berichten in de media krijgt het onderwerp echter wel aandacht, aldus Schührer. Tot nu toe kreeg de vereniging 130 reacties per mail, waarvan ongeveer twee derde negatief was.
In Nederland voerde de Stichting Schreeuw om Leven van Bert Dorenbos eerder een vergelijkbare campagne.