Goedkoop autorijden vaak onbekend

Eigenlijk is het raar. Folders van supermarkten worden uitgeplozen om toch maar de goedkoopste aardappelen te kunnen scoren. Maar als het op de aankoop van een nieuwe auto aankomt, blijkt ruim een kwart van de prijsbewuste Nederlanders niet te weten dat er auto’s bestaan die wegenbelastingvrij zijn.

Tony Vos
4 June 2010 14:20Gewijzigd op 14 November 2020 10:48
De 320d is nogmaal en als EfficiëntDynamics-versie te krijgen. Foto Tony Vos
De 320d is nogmaal en als EfficiëntDynamics-versie te krijgen. Foto Tony Vos

Milieu Centraal heeft recent onderzoek gedaan naar de bekendheid van verschillende stimulerende maatregelen voor milieuvriendelijke auto’s. Daaruit blijkt dat 27 procent van de Nederlanders niet eens weet dat er auto’s bestaan die vrijgesteld zijn van wegenbelasting.

Ook is slechts een kwart goed op de hoogte van de verschillende regels, terwijl de autobranche en de overheid er toch behoorlijke publiciteitsbudgetten in gestoken hebben. Zonder al te veel effect, zo blijkt.

De overheid probeert de aankoop van zuinige auto’s te stimuleren en heeft daarvoor een aantal instrumenten. Op iedere nieuwe auto wordt normaal gesproken bpm geheven, een soort van registratiebelasting. De basis hiervoor is de kale prijs van de gekozen auto exclusief belastingen. Hoewel de bpm een vast percentage kent, is er een ingewikkeld bonus-malussysteem aan gekoppeld. Onder meer op basis van de brandstof —extra heffing voor diesels— en sinds 1 januari dit jaar ook de CO2-uitstoot. Tot vorig jaar speelden de zogenaamde energielabels een rol, maar dat is verleden tijd. Ze dienen nu slechts ter vergelijking van auto’s onderling.

Personenauto’s voorzien van een benzinemotor die een CO2-uitstoot hebben van 110 gram per kilometer of minder en diesels met 95 gram per kilometer of minder worden door de overheid op alle vlakken gesubsidieerd. Werd er op deze modellen tot en met 31 december vorig jaar nog maar 25 procent van het normale tarief van de wegenbelasting geheven, sinds 1 januari hoeft de berijder helemaal geen wegenbelasting te betalen. Het aantal modellen dat in deze categorie valt, wordt steeds groter.

Denk vooral aan compacte auto’s als de Fiat Panda, Daihatsu Cuore, Peugeot 107, Toyota Aygo en smart fortwo, allemaal voorzien van een benzinemotor. Ook de hybride Toyota Prius, de nieuwe Toyota Auris en de Honda’s Insight en Civic voldoen aan de eisen. Het dieselaanbod groeit, met onder meer de Volkswagen Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive, Skoda Fabia Greenline en de Fiat Punto. Ook de Opel Agila 1.0 met af-fabriek een lpg-installatie voldoet aan de normen.

Op al deze modellen wordt bovendien geen bpm geheven. Nu is het voordeel daarvan bij kleine auto’s relatief beperkt, maar voor modellen uit het middenklassesegment scheelt het flink. Stimulans nummer drie is in dit geval een bijtelling van slechts 14 procent. Bijtelling is van toepassing voor automobilisten die privé gebruikmaken van een auto van de zaak. In dat geval wordt jaarlijks bij het inkomen een percentage van de nieuwprijs van de betreffende auto opgeteld. Het reguliere tarief is 25 procent.

Een lagere bijtelling, vrijstelling van bpm en wegenbelasting leveren alles bij elkaar dus een enorm voordeel op. Let er echter op dat kleine wijzigingen aan een auto een groot gevolg kunnen hebben. Grotere wielen of bijvoorbeeld een automaat doen de CO2-uitstoot dusdanig toenemen dat alle voordelen ineens wegvallen.

Daarnaast is er nog een categorie auto’s waarvoor gewoon bpm en wegenbelasting moet worden betaald, maar die door een nog steeds gunstige CO2-uitstoot een bijtelling kennen van 20 procent. In dat geval gaat het om diesels met een uitstoot van 96 tot en met 116 gram per kilometer of om benzineauto’s die tussen de 111 en de 140 gram per kilometer uitstoten. De prijslijsten bij de dealer vermelden keurig uitgesplitst de bpm-bedragen, terwijl automerken het natuurlijk niet nalaten om te melden als een auto voor extra voordeel in aanmerking komt.

Voor wie in de markt is voor een nieuwe auto, of een gebruikt exemplaar dat binnen de normen valt, is het vooral van belang om te weten dat er een ieder jaar terugkerend voordeel te behalen is op de wegenbelasting en bijtelling als daar bij aanschaf al op wordt gelet.


Rekenvoorbeelden

Met enkele eenvoudige voorbeelden is het voordeel snel berekend. Neem de Opel Agila op benzine tegenover zijn lpg-broertje met een lagere CO2-uitstoot. Of de BMW 320d en zijn groene evenbeeld EfficientDynamics Edition. Zet daarnaast de Toyota Prius en de Ford Focus 1.6 automaat naast elkaar, en het is helder welke het voordeligst is, hoewel de aanschafprijs ongeveer gelijk is.

Opel Agila 1.0 Edition benzine versus lpg

Brandstof lpg benzine voordeel

Prijs 11.995 euro 11.795 euro -200 euro

Bpm 0 euro 789 euro 789 euro

Wegenbelasting 0 euro 288 euro 288 euro per jaar

Bijtelling % 14% 20%

Bijtelling 1679 euro 2359 euro 680 euro per jaar

BMW 320d versus 320d EfficientDynamics Edition

Brandstof diesel diesel voordeel

Prijs 43.305 euro 39.995 euro 3310 euro

Bpm 9565 euro 7839 euro 1726 euro

Wegenbelasting 1404 euro 1404 euro 0 euro per jaar

Bijtelling % 25% 20%

Bijtelling 10.862 euro 7999 euro 2863 euro per jaar

Toyota Prius versus Ford Focus 1.6 automaat

Brandstof benzine benzine voordeel

Prijs 25.990 euro 25.671 euro -219 euro

Bpm 0 euro 5656 euro 5656 euro

Wegenbelasting 0 euro 824 euro 824 euro per jaar

Bijtelling % 14% 25%

Bijtelling 3638 euro 6418 euro 2780 euro per jaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer