„Meer helderheid rond belkosten”
Minister Van der Hoeven van Economische Zaken dwingt telecombedrijven om duidelijker te zijn over kosten die ze in rekening brengen aan bellende klanten.
Dat heeft de minister vandaag laten weten aan de Tweede Kamer. Voortaan moeten de bedrijven op één webpagina per abonnement aangeven hoeveel geld een klant betaalt voor bepaalde beldiensten.In maart had de Kamer kritische vragen gesteld over het feit dat telecombedrijven zijn overgestapt op een nieuwe manier van tariefberekening. Hierbij wordt per minuut betaald, wat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht.
Van der Hoeven zei vorige maand dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ging kijken of de telecombedrijven hierover onderling afspraken hebben gemaakt. Maar uit de brief van de minister blijkt dat van prijsafspraken geen sprake is.
De minister hekelt de wirwar van tarieven per abonnement. Dat geldt in de praktijk ook als klanten bellen naar 0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen binnen of buiten de bundel.