Technische hulpjes in auto steeds vernuftiger

Past het wel of past het niet? Die vraag schiet menig bestuurder door het hoofd tijdens een inhaalmanoeuvre op een versmalde rijstrook. Maar ook wanneer hij zijn auto een smalle garage inrijdt, waar fiets, skelter of verdwaalde kruiwagen een lastig obstakel vormt.

tekst Evert Barten
14 April 2010 08:26Gewijzigd op 14 November 2020 10:19
De elektrische BMW E1 uit 1991 was zijn tijd aardig vooruit. beeld BMW
De elektrische BMW E1 uit 1991 was zijn tijd aardig vooruit. beeld BMW

Voor beide problemen biedt BMW straks een oplossing. De Duitse autofabrikant gunde het voetvolk enkele weken geleden een blik in de normaal gesproken streng beveiligde ontwikkelafdeling. Er werden niet alleen testmodellen uit het verleden getoond, maar ook een aantal technische hoogstandjes dat eraan zit te komen.Zo monteerde BMW een laserscanner en een camera op een testauto. Dit systeem scant de wegstrook voor de auto en de obstakels aan beide zijkanten, bijvoorbeeld een betonnen vangrail en een vrachtwagen. Is de doorgang te smal, dan waarschuwt het systeem de bestuurder. Kan het wel maar is het allemaal nogal krap, dan loodst de Narrow-Passage Assistant de auto er keurig doorheen met stuurcorrecties en visuele signalen. Erg handig bij wegwerkzaamheden dus.

De zogeheten Garage Parker bevindt zich nog in een beginstadium van ontwikkeling, maar is daardoor niet minder interessant. Deze voorziening moet het straks mogelijk maken om zonder hulp van de mens een auto te laten parkeren op een parkeerplaats of in een garage. Iemand komt dus thuis, drukt op een knop, stapt uit de auto en ziet zijn vierwieler automatisch inparkeren. Ook uitparkeren is mogelijk, uiteraard zonder schade.

Naast deze twee noviteiten presenteerde BMW de Emergency Stop Assistant. Stel, een bestuurder wordt onwel tijdens een autorit op de snelweg. Hij reageert niet meer, met als resultaat een onvermijdelijke aanrijding. Camera’s in de auto leggen het vreemde gedrag van de bestuurder vast en registreren een gebrek aan bijvoorbeeld stuuractiviteit. BMW zorgt ervoor dat de auto in zo’n geval de controle van de auto overneemt. En dat niet alleen; het systeem kijkt ook door middel van sensoren om zich heen, registreert andere auto’s en stuurt gecontroleerd met geactiveerde alarmlichten naar de vluchtstrook, zonder ander verkeer te hinderen.

Natuurlijk is dit kijkje in de Beierse keuken niet zonder aanleiding. De denktank van BMW bestaat dit jaar namelijk 25 jaar. En bij een jubileum horen de onvermijdelijke mijlpalen, zoals de BMW E1 uit 1991. Dit studiemodel was, jawel, volledig elektrisch aangedreven.

Hetzelfde geldt voor de full hybrid BMW 5-serie uit 1994. Dit ‘oudje’ had al een automatische start-stopfunctie; eenzelfde principe waar fabrikanten nu, zestien jaar later, mee pronken. Ervaringen met deze auto leverden een belangrijke bijdrage aan de huidige Efficient Dynamicsstrategie waar BMW enkele jaren geleden voor koos om brandstofgebruik en uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Ook in de autowereld geldt dus: er is niets nieuws onder de zon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer