Robuust Volvo in Chinese handen
De Chinese autofabrikant Zhejiang Geely heeft zondag de overeenkomst getekend voor de overname van Volvo Cars. Met die aanschaf krijgt Geely een van de meest robuuste en betrouwbare Europese automerken in handen.
De betrokken bedrijven maakten de deal gisteren in de Zweedse hoofdstad Stockholm bekend.Geely bereikte eind december vorig jaar al een overeenkomst met Ford over de verkoop van Volvo.
De Chinezen betalen 1,8 miljard dollar (1,3 miljard euro) voor de Zweedse autoproducent.
Dat is aanzienlijk minder dan de 6,5 miljard dollar die Ford in 1999 overmaakte aan de Volvo Group. Dit bedrijf legde zich sindsdien vooral toe op de productie van vrachtwagens en bussen.
Geely is naar eigen zeggen van plan om de bestaande fabrieken van Volvo in Zweden en België open te houden. Daarnaast onderzoekt het de mogelijkheden om Volvo’s voor de Chinese markt te gaan maken in nieuwe fabrieken in China.
Volvo heeft wereldwijd ongeveer 22.000 mensen in dienst. Het concern produceerde in 2008 wereldwijd ongeveer 375.000 wagens.
Ford en Geely willen de overname in het derde kwartaal van dit jaar afronden, zo liet de financieel directeur van het Amerikaanse autoconcern weten.
Met Volvo Cars koopt de Chinese autofabrikant een van de meest robuuste en betrouwbare Europese automerken.
Het ruim tachtig jaar oude Zweedse bedrijf is al decennia een toonbeeld van veiligheid en degelijkheid.
De belangrijkste fabrieken van Volvo staan nog steeds in de Zweedse regio Gotenburg/Uddevalla, waar het bedrijf in 1927 de allereerste Volvo, de V4, van de band liet rollen.
In Zweden biedt het bedrijf tegenwoordig werk aan ongeveer 16.000 medewerkers. Ook in de Belgische plaats Gent en in het Chinese Chonqing worden Volvo’s geproduceerd.
Tot enkele jaren geleden werden er ook in Nederland Volvo’s gemaakt. De productie van de laatste Volvomodellen in de NedCarfabriek in Born werd echter in 2004 stilgelegd.
De band van Nederland met Volvo stamt uit 1972, toen het Zweedse bedrijf een belang nam in DAF.
Volvo, bekend van modellen zoals de Amazon, de P1800 en de 244, is een van de pioniers op het gebied van veiligheid. Zo liet het bedrijf vijftig jaar geleden als eerste autoproducent standaard een driepuntsveiligheidsgordel, een uitvinding van Volvo-ingenieur Nils Bohlin, inbouwen. Naar schatting van de Zweedse autofabrikant zijn sindsdien door die gordels meer dan 1 miljoen mensenlevens bij ongevallen gespaard.
Zhejiang Geely Holding Group, de nieuwe eigenaar van Volvo Cars, heeft zich in iets meer dan twintig jaar opgewerkt van fabrikant van koelkasten tot een van de grootste onafhankelijke autoproducenten van China.
Geely is om precies te zijn de op negen na grootste autoproducent van China. In 2010 wil het 400.000 auto’s aan de man brengen, 23 procent meer dan vorig jaar.
Het in 1986 opgerichte bedrijf richt zich sinds eind jaren negentig op de productie van auto’s. In de jaren daarvoor werden de koelkasten die het bedrijf vanaf de oprichting fabriceerde ingeruild voor lichte motorfietsen en scooters.
Inmiddels heeft Geely ongeveer 12.000 mensen in dienst.
Het bedrijf fabriceert in zes verschillende fabrieken, met een totale capaciteit van 300.000 auto’s per jaar, meer dan dertig verschillende modellen.
Die worden niet alleen in China, maar ook in landen als Rusland, Oekraïne en Indonesië aan de man gebracht.
Vorig jaar verkocht Geely ongeveer 325.000 auto’s, ruim 50 procent meer dan in 2008. Het overgrote deel van de Geely’s wordt nog wel binnen China verkocht. Van de ruim 35.000 auto’s die in november vorig jaar werden verkocht, kwamen er slechts 4000 bij een eigenaar in het buitenland terecht.
Het bedrijf heeft oprichter en huidig voorzitter Li Shufu geen windeieren gelegd. De ingenieur is volgens onderzoeksinstituut Hurun de op 122 na rijkste persoon in China, met een geschat vermogen van ongeveer 1 miljard dollar.