Toyota Avensis is Japanner van Europese komaf

Binnenkort maakt de nieuwe Toyota Avensis zijn opwachting in de showrooms van de Nederlandse dealers. De kersverse Toyota was al op vaderlandse bodem tijdens de AutoRAI maar laat nog een kleine maand op zich wachten.

Arno Witvliet
10 March 2003 08:38Gewijzigd op 14 November 2020 00:11

Hoe Europees kan een Japanner zijn? Toyota is een Japanse autogigant en dientengevolge worden de producten als Japanners beschouwd. Toyota heeft in Brussel echter een enorme organisatie gehuisvest die niet alleen de Europese sales- en marketingactiviteiten ontplooit, maar zich ook bezighoudt met productontwikkeling en techniek. Verder is er in Zuid-Frankrijk een designcentrum en heeft Toyota in Engeland een fabriek.

De nieuwe Toyota Avensis is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Europese ingenieurs en technici, kreeg zijn lijnen en vormen in de Franse ontwerpstudio’s en rolt in het Verenigd Koninkrijk van de band. Al met al is de kersverse Avensis zonneklaar in Europa verwekt en geboren uit een Europese vader en een Japanse moeder. Daarom ziet de Avensis er ook zo ontzettend Europees uit.

Te midden van uitdagers zoals de Ford Mondeo en de Opel Vectra is de middenklasse-Toyota niet bepaald een exponent van de Aziatische school. De auto oogt strak en zakelijk en kenmerkt zich door een moderne vormgeving. De styling is niet opvallend progressief, maar sluit goed aan bij de smaak van de gemiddelde Europese consument, wanneer uitgegaan wordt van de verkoopstatistieken. En dat is belangrijk, want Toyota streeft ernaar om in het eerste volledige productiejaar 130.000 exemplaren van de Avensis in Europa te verkopen. De Avensis is dan ook een belangrijke pijler onder de strategie van Toyota om in Europa een marktaandeel van 5 procent te realiseren. Dat komt neer op een totaal van zo’n 800.000 auto’s.

Toyota heeft fors ingezet met de nieuwe Avensis en bij de ontwikkeling van de auto niet alleen veel aandacht besteed aan kwaliteit, geluidsreductie en onderstelafstemming, maar ook aan het verlagen van de kosten voor reparatie en onderhoud. Voor landen zoals Duitsland en Groot-Brittannië betekent dat bijvoorbeeld dat de auto daardoor in een lagere verzekeringscategorie valt. De kostprijs per kilometer is in de zakelijke markt een factor van betekenis die Toyota door de bewezen betrouwbaarheid van haar producten altijd al in haar voordeel wist te benutten. Voor de nieuwe Avensis heeft een verdere verlaging van de lasten voor de eigenaar opnieuw prioriteit gekregen.

Innovatie is er verder in de vorm van de knie-airbag voor de bestuurder waarmee de Avensis standaard is uitgerust, die het totaal op negen airbags brengt. De Avensis is verder de eerste auto in zijn klasse die tegen meerprijs voorzien kan worden van een spraakgestuurd navigatiesysteem. Het systeem is tweetalig en kan zowel met de Duitse als de Engelse taal worden bediend.

Toyota levert de Avensis in Nederland met een drietal benzinemotoren en een direct ingespoten commonrail turbodiesel. De minst krachtige benzinemotor telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,6 liter en is goed voor een maximumvermogen van 81 kW/110 pk. Deze krachtbron is overigens alleen leverbaar in de Avensis Sedan. Wie een Liftback of een Wagon verkiest, heeft de keuze tussen een 95 kW/129 pk sterke 1,8 liter VVT-i of een direct ingespoten 108 kW/147 pk leverende 2,0 liter VVT-D-4 motor.

Dieselrijders worden bediend met een 2,0 liter zestienkleps commonrail turbodiesel, die een maximumvermogen van 85 kW/116 pk via de voorwielen op het wegdek brengt.

Klimaatzones
Toyota levert de Avensis in een viertal verschillende uitvoeringen. Standaard wordt de Avensis als Linea Terra geleverd, hetgeen betekent dat zaken zoals airconditioning, negen airbags, audiosysteem met cd-speler, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen voor en elektrisch bedienbare buitenspiegels standaard zijn. Linea Luna voorziet in zaken zoals automatische airconditioning met gescheiden klimaatzones, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, regensensor, elektrisch bedienbare ramen achter, elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels, mistlampen in de voorbumper en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Linea Luna beschikt over dezelfde items als de Linea Terra met dien verstande dat de lichtmetalen velgen verruild worden voor andere bekleding en houten decoratiepanelen in het interieur. De Executive ten slotte biedt ten opzichte van de Linea Sol nog zaken als lederen bekleding, lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen alsmede een zonnescherm voor de achterruit. De nieuwe Avensis is leverbaar vanaf 22.990 euro. De meerprijs voor een Liftback of een Wagon bedraagt respectievelijk 500 en 1000 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer