„Kippencrisis krijgt gegarandeerd emotioneel staartje”
Pluimveehouders in de door vogelpest getroffen gebieden zijn nu nog volop bezig met praktische zaken zoals ruimingen, administratieve rompslomp en wat dies meer zij. „Maar deze kippencrisis krijgt gegarandeerd een emotioneel staartje.”
Zwaantje Schaap, coördinatrice van de Telefonische Hulpdienst Agrariërs heeft de voorbeelden van rond de mkz-malaise nog vers in het geheugen liggen. „We kregen duizenden telefoontjes; het leek maar niet op te houden.”
Het zal van de ontwikkeling en eventuele verdere verspreiding van het vogelgriepvirus afhangen hoe dat deze keer zal zijn, maar de hulplijn voor boeren is er klaar voor. Vrijwilligers zitten vanaf nu 24 uur per dag bij de telefoon om agrariërs te woord te staan die hun verhaal kwijt willen. Schaap: „Er wordt tijdens zo’n uitbraak natuurlijk veel gepraat, maar dan vooral met officiële instanties. Wij hebben gemerkt dat veel boeren en hun gezinsleden ook graag eens hun hart uitstorten, persoonlijke ervaringen willen vertellen.”
Dat is mogelijk bij de telefonische hulpdienst. Wie het gratis nummer 0800-0240021 draait, kan anoniem -„laagdrempeliger kan bijna niet”- van gedachten wisselen met een van de vrijwilligers. „Op dit moment is het nog rustig. Er is veel werk aan de winkel voor pluimveehouders. Maar de emoties komen zeker.” Inmiddels belde er bijvoorbeeld al wel iemand die in het verleden al een soortgelijke kippencrisis heeft meegemaakt. „Zoiets komt nu weer boven.”
Schaap probeert de ontwikkelingen rond Laren en in de Gelderse Vallei zo goed mogelijk te volgen. „Er leven nu al heel veel vragen bij boeren. Valt een schuur met kippen binnen de ruimingscirkels of niet? Verspreidt het virus zich verder? Reken maar dat er op dit moment veel mensen zijn die slapeloze nachten hebben. Dit soort spanningen brengt veel emoties met zich mee.”
De telefonische hulpdienst, die inmiddels zo’n tien jaar bestaat, probeert door middel van een luisterend oor de ergste spanning wat weg te nemen. „Dat lukt niet altijd, vaak ook wel. Praten helpt echt.”
Soms biedt het geven van praktische informatie al soelaas. „We hebben hier een zogenaamde agrarische sociale kaart. Aan de hand daarvan kunnen we bellers vaak doorverwijzen naar voor hen nuttige adressen, van de Rabobank tot aan het maatschappelijk werk.”