Binnenland

Smaak Senseo lijkt er een beetje af

In circa zeven op de tien Nederlandse huishoudens staat de Senseo op het aanrecht, de snelle manier van koffiezetten. Toch lijkt de populariteit van het apparaat, dat in 2001 op de markt kwam, enigszins op haar retour.

24 December 2009 10:56Gewijzigd op 14 November 2020 09:28
DRACHTEN – Een medewerker van het testcentrum van Philips in Drachten meet de temperatuur en druk van een Senseoapparaat. Foto Marchje Andringa
DRACHTEN – Een medewerker van het testcentrum van Philips in Drachten meet de temperatuur en druk van een Senseoapparaat. Foto Marchje Andringa

De gekte rond de kerstaanbiedingen in de Media Markt in Zwolle is overduidelijk losgebarsten. Schreeuwende reclames verleiden de consument ertoe ruimhartig zijn buidel te trekken.Bij de ingang van de elektronicawinkel staat niet de nieuwste telg van de Senseofamilie te pronken, maar de Nespresso Citiz, een nieuwe variant voor het zetten van een bakje troost.

Het geavanceerde apparaat siert ook de cover van Mediazine, het magazine van Media Markt. Het kerstnummer besteedt veel aandacht aan de nieuwste snufjes op koffiegebied. Op de afdeling koffiezetapparaten overheerst de Nespresso eveneens. De rode, witte en blauwe Senseo’s doen wat kinderlijk aan bij de veel duurdere zwarte en deels verchroomde espresso- en cappuccino-automaten. Het winkelend publiek lijkt slechts oog te hebben voor het nieuwste van het nieuwste.

Dat klanten niet meer omkijken naar de Senseo klopt niet, zegt verkoopster Jelda. „De Senseo verkoopt nog steeds goed, maar ik merk wel dat het koffiezetsysteem geduchte concurrentie ondervindt van espressoapparaten. Klanten die ik hier krijg, zijn bereid meer te betalen voor de smaak van koffie. Ze klagen dat Senseo minder lekker is naarmate ze die vaker drinken.”

Jonge mensen met een klein budget kiezen nog regelmatig voor de Senseo, verzekert Jelda. „Klanten die gaan voor de smaak en er het geld voor over hebben, stappen over op geavanceerdere apparaten.”

Philips heeft dat haarfijn aangevoeld. De fabrikant bracht recent varianten van het standaard Senseoapparaat op de markt die zo’n beetje alle soorten koffie kunnen zetten. De Nespresso van Nestlé en andere koffiemachines vormen daarom geen gevaar voor de Senseo, denkt een woordvoerster van Philips.

„Consumenten hebben een individuele smaak. De een zweert bij de smaken van Nespresso of Napoletana, de ander bij de koffiesoort frappuccino of latte macchiato. Geen enkel koffiezetsysteem kan al deze smaken in zich verenigen.”

Hoewel de Senseo intussen diverse concurrenten naast zich moet dulden, noemt dr. G. Casimir, socioloog consument en huishoudelijke zaken aan Wageningen Universiteit, het apparaat een „gouden greep van Philips en Douwe Egberts. Het systeem van even snel koffiezetten sluit prima aan bij de flexibilisering van het dagelijks leven. Voorheen deed de gemiddelde burger alles zo’n beetje op vaste tijdstippen. Drie keer per dag eten, ’s ochtends als tussendoortje koffie, ’s middag een kopje thee. Het gezinsleven is sterk veranderd en kent steeds minder vaste tijden. Als de een eet, moet de ander sporten of naar school. Tegenwoordig wil iemand koffie op momenten dat het hem of haar schikt.”

Bovendien is de Senseo volgens Casimir betaalbaar en ook wel „een geinig ding” om te zien. „Vooral kort nadat het apparaat op de markt kwam, moest je het gewoon hebben om er een beetje bij te horen. Althans, dat deden de reclamespotjes ons geloven.” Met een vleugje irritatie in haar stem: „In de supermarkt is het tegenwoordig zoeken naar gemalen koffie. Koffiepads voeren er de boventoon.”

Zelf heeft Casimir geen Senseo in huis. „Ik zet graag een volle kop koffie, met meer smaak. Bij de stormachtige ontwikkeling van systemen voor ‘snelle’ koffie heb ik me altijd afgevraagd waarom de consument geen genoegen meer neemt met de oude manier van koffiezetten.”

Dit is de vierde aflevering in een serie over belangrijke ontwikkelingen sinds het jaar 2000.

Meer over
Jaren nul
Senseo

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer