Economie

Consument gebruikt winkel als bankfiliaal

De detailhandel zit er bepaald niet op te wachten, maar het ziet ernaar uit dat consumenten de eerste weken van januari volop hun laatste guldens winkelend zullen uitgeven. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) waarschuwt voor de laatste keer: „We hopen dat onze klanten zullen begrijpen dat wij geen banken zijn.”

Van onze redactie economie
18 December 2001 12:44Gewijzigd op 13 November 2020 23:19

Betaal per 1 januari in euro’s of –nog liever– gebruik de pinpas om aankopen af te rekenen. Dat is de boodschap die de detailhandel al maanden brengt. Het lijkt erop dat veel mensen hier geen gehoor aan zullen geven. Uit een enquête van onderzoeksbureau MarketResponse –in opdracht van het CBL– blijkt dat 61 procent van de consumenten op 1 januari nog guldens op zak denkt te hebben.

Niet gerust
Meer dan de helft (32 procent) van hen geeft aan die guldens tijdens de zogenaamde duale periode (die tot 28 januari loopt en waarin zowel guldens als euro’s als wettig betaalmiddel zijn) in winkels te willen uitgeven. Zo’n 28 procent gebruikt daarvoor de banken en 39 procent van het koperspubliek vermoedt geen of nauwelijks guldens in de knip te hebben.

De CBL-voorzitter is er niet gerust op, zo liet hij vanmorgen weten. „Doordat er ook mensen zijn die voor de zekerheid nog extra guldens in huis halen, wordt de klus er alleen maar groter op. Dat baart ons grote zorgen. Voor een zo soepel mogelijke overgang zou de consument zijn guldens niet naar de supermarkt moeten brengen maar naar de banken of postkantoren, die daar veel beter voor zijn ingericht.”

Elektronisch betalen kan de euro-omwisseling een stuk soepeler laten verlopen. Maar, „consument en supermarkt moeten er dan wel op kunnen vertrouwen dat altijd kan worden gepind”, aldus de CBL-voorzitter. En daar hapert de machinerie. Uit het onderzoek van MarketResponse komt naar voren dat ruim de helft van de consumenten het wel eens meemaakt dat er een storing is waardoor zij niet kunnen pinnen. „Dat geeft niet alleen een hoop ergernis, maar kost ons ook nog eens een omzet.”

Het CBL juicht het daarom toe dat Interpay, de organisatie achter de pinautomaten, de pincapaciteit heeft verdubbeld. Van den Doel: „Het pinnen gaat een sleutelrol spelen aangezien 58 procent van de consumenten in ons onderzoek aangeeft dat zij bij de allereerste keer hun boodschappen met pin gaan betalen. Dat is meer dan een verdubbeling, normaal is dat gemiddeld 25 procent.”

Ruim 40 procent van de ondervraagden wil problemen bij het pinnen voor zijn en geeft aan voor de zekerheid extra contant geld in huis te halen. „Hierdoor komen ongewild weer extra guldens in omloop. Ook zijn er mensen die uit voorzorg een extra voorraad boodschappen inslaan. We verwachten dan ook de laatste week van dit jaar meer drukte.”

MarketResponse mat ook het te verwachten betalingsgedrag in supermarkten. Zo’n 34 procent van de consumenten verwacht in de eerste week van januari met contant geld te gaan betalen, 18 procent denkt met euro’s te betalen en 16 procent met guldens.

Roodgloeiend
De bevoorrading van winkels met euro’s blijkt in de praktijk soms moeizamer te verlopen dan De Nederlandsche Bank wil doen geloven. Bij het CBL kwamen meldingen binnen –„de telefoon stond roodgloeiend”– van supermarkten die ongevraagd zendingen binnenkregen of waar hoeveelheden en coupures door elkaar waren gehaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer