„Chocoladeletter in winkel vaak fout”
Supermarkten en snoepwinkels verkopen jaarlijks nog altijd 19 miljoen ‘foute’ chocoladeletters. Dat is 85 procent van alle verkochte letters. Dit stelt Oxfam Novib in het maandag gepresenteerde rapport ”Eerlijk duurt het langst”.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent van duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van, want zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten, stelt Oxfam Novib. De hulporganisatie begon daarom maandag de campagne de Groene Sint om alle foute letters uit de winkels te krijgen.Volgens het rapport verkopen de grootste aanbieders van chocoladeletters weinig tot geen duurzame chocoladeletters. „Maar 4 procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. HEMA, Jamin en Lidl hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen. Supermarktketen ALDI, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats.” Kleine supermarktketens scoren nog het beste; gemiddeld 40 procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.
Oxfam Novibdirecteur Adrie Papma: „Wij vinden dat de chocoladefabrikanten en supermarkten in Nederland meer lef moeten tonen door meer duurzame cacao in te kopen en aan te bieden aan de consumenten. Als de vraag door bedrijven naar duurzaam geproduceerde cacao toeneemt, dan krijgen de cacaoboeren in ontwikkelingslanden de kans op een zelfstandig bestaan.”