Stoere variant van bestaande Saab
Het voortbestaan van Saab heeft enige tijd aan een zijden draadje gehangen. Net voordat het merk dreigde te vallen, stond de Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg op om het historische merk voor de ondergang te behoeden. Om het wachten op nieuwe modellen te verzachten, heeft Saab recent de 9-3X gelanceerd.
De aandacht is bij Saab natuurlijk vooral gericht op de nieuwe 9-5, een zeer fors bemeten sedan die volgend voorjaar in de showroom verschijnt. Een aantal maanden later komt daarvan ook een Sport Estate en zal eindelijk de 9-4X SUV zijn opwachting maken. De SUV echter op een moment dat niemand meer op een dergelijk uit de kluiten gewassen model zit te wachten.Saab wil ook een compact model lanceren om te concurreren met de Mini, Volvo C30 en nieuwe Audi A1. En de 9-3 dan? Tja, daarmee moeten ze in Zweden nog een paar jaar vooruit.
Dit betekent dat het model regelmatig via allerhande wijzigingen voor het voetlicht zal worden gebracht. De importeur meldde kortgeleden dat er bijvoorbeeld een flinke update voor het interieur aan zit te komen door de materialen en vormgeving op het niveau van de nieuwe 9-5 te brengen.
Op het moment dat de doodsteek voor Saab eraan zat te komen, ging de Nederlandse importeur als onderdeel van Kroymans failliet. De import werd direct daarna opgepakt door de Belgische importeur. Zo maakt dus ook Saab in Nederland een frisse herstart.
Stoere aanblik
De nieuwe 9-3X is grotendeels gelijk aan de 9-3 Sport Estate, de recentste verschijningsvorm van dit model die sinds half 2005 op de markt is. Saab gaf dit model twee jaar later nog een facelift, maar we mogen niet vergeten dat de huidige 9-3 in sedanvorm al uit 2002 stamt.
De specifieke uiterlijke kenmerken van de 9-3X geven het model een stoere en actuelere aanblik. Het recept is door andere merken ook al eens toegepast. De onderkanten van de bumpers zijn zwart. Dit wordt doorgetrokken over de randen van de spatborden en langs de dorpels, die aanzienlijk robuuster zijn geworden. De zwarte dakrails sluiten daar goed bij aan. Dit geldt ook voor de specifieke 17 inch wielen, de dubbele verchroomde uitlaat en de in de bumper geïntegreerde mistlampen.
Bio-ethanol
Saab levert de 9-3X op dit moment in twee motorenvarianten, de 1.9 liter TTiD diesel en een 2 liter turbo. Beide auto’s staan een tikkeltje hoger op de wielen. De benzineversie spant daarbij de kroon, omdat alleen deze uitvoering is voorzien van Saabs XWD (cross wheel drive) vierwielaandrijving.
Ook bij de gewone 9-3 wordt XWD uitsluitend gekoppeld aan benzinemotoren. De voorwielaangedreven 9-3X diesel is prijstechnisch interessanter voor de zakelijke markt. Maar om ten volle van het concept te kunnen genieten, is vierwielaandrijving op de 9-3X wel zo aardig.
De van Opel afkomstige turbomotor levert een vermogen van 210 pk en een plezierig koppel van 300 Nm. De versie met handgeschakelde zesbak haalt hiermee probleemloos een top van 230 km/u en heeft 8,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken.
Tegen meerprijs is de 9-3X Turbo verkrijgbaar met een zestraps automaat. De automaat heeft een relatief geringe invloed op de prestaties, maar komt door zijn brandstofverbruik flink ongunstiger uit. Onder de huidige normen gaat het om een D-label voor de 6-bak en een F-label voor de automaat!
Enorme rust
De 9-3X gedraagt zich sowieso niet echt zuinig, want 1 op 10 is gemiddeld niet haalbaar. Er is ook een BioPoweruitvoering beschikbaar, maar in Nederland is bio-ethanol nauwelijks verkrijgbaar. Bovendien verhoogt deze brandstof het verbruik nog verder. Waar diverse turbomotoren van Saab lopend op bio-ethanol een hoger vermogen leveren, is dat bij deze 210 pk-variant niet het geval.
De motor levert veel trekkracht bij lage toerentallen en komt bijzonder soepel over. Ook het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken. De zesbak schakelt een beetje hakerig. De stoelen bieden ook naar de huidige normen een prima ondersteuning en zijn voldoende instelbaar. De zitting is aan de korte kant.
Concentratie
Opvallend aan het dashboard is de enorme rust. De knoppenhoeveelheid lijkt tot een minimum beperkt en dat zorgt voor overzicht.
Bovendien bezit de 9-3 nog steeds het Nightpaneldashboard waarbij in het donker alle verlichting kan worden uitgeschakeld met uitzondering van de snelheidsmeter. Dit bevordert vooral op onverlichte trajecten de rust en concentratie.
Tijdens het rijden is aan de 9-3X te merken dat het concept al een tijdje meeloopt. Toch verdient de auto de sympathie van de consument, al was het alleen maar omdat Saab niet mag verdwijnen. Het merk biedt de 9-3X Turbo XWD aan voor 49.500 euro. De dieselversie is vanaf 46.700 euro verkrijgbaar.
Saab 9-3X 2.0 Turbo XWD
Waardering
- soepele en krachtige turbomotor, prettig onderstel, standaard vierwielaandrijving
– brandstofverbruik, al wat ouder concept, korte zitting voorstoelen
Techniek
Cilinderinhoud: 1988 cc; maximumvermogen: 154 kW/210 pk bij 5300 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 2500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden; topsnelheid: 230 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4690 mm; breedte: 1802 mm; hoogte: 1573 mm; wielbasis: 2675 mm; gewicht: 1046 kilogram; inhoud bagageruimte: 477-1237 liter; brandstoftank: 58 liter; Saab 9-3X 2.0 Turbo XWD: 49.500 euro.
Alternatieven
Audi A4 allroad quattro 2.0 TFSI: 53.700 euro
Audi levert sinds kort ook de A4 Avant in een allroad quattro-uitmonstering met een vergelijkbare aanpak als de Saab 9-3X. Met een krachtige turbomotor die zuiniger is, een moderner concept en een afwerking op het hoogste niveau mag deze A4 wel wat duurder zijn dan de Saab.
BMW X1 xDrive 28i: 53.950 euro
Kersvers op de markt: de nieuwe BMW X1 die op de basis van de 3-serie staat, maar door zijn grotere hoogte de uitstraling heeft van een SUV. BMW levert geen turbobenzinemotor, dus komt de krachtige zescilinder benzine boven het prijsniveau van de Saab uit.
Subaru Outback 2.5 Executive: 46.995 euro
Een behoorlijk vergelijkbare auto qua concept, de Subaru Outback die zojuist in zijn nieuwste verschijningsvorm is aangetreden. Een forse stationwagon met volop binnenruimte, met name ook voor passagiers op de achterbank. De 2,5 liter viercilinder lijkt niet helemaal in deze tijd te passen, maar voldoet prima.