Stoer, vriendelijk en functioneel

De eerste compacte SUV van Skoda heet Yeti. Waarom de fabrikant de naam van de verschrikkelijke sneeuwman als typeaanduiding koos, is niet helemaal duidelijk. De mythische figuur staat als onverschrokken te boek. En dat wil dit automerk in elk geval uitstralen. Bovendien past de Yeti keurig binnen de uitbreidingsdrang van de Tsjechische Volkswagendochter.

Tony Vos
6 November 2009 12:40Gewijzigd op 14 November 2020 09:05
De nieuwe Skoda Yeti is stoer en vriendelijk tegelijk. Ondanks zijn bescheiden lengte hebben de ontwerpers het model maximaal functioneel gemaakt. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Skoda Yeti is stoer en vriendelijk tegelijk. Ondanks zijn bescheiden lengte hebben de ontwerpers het model maximaal functioneel gemaakt. Foto’s Tony Vos

Zo nieuw als de buitenkant van de Yeti oogt, zo bekend komt de auto onderhuids over. Het nieuwe model heeft het nodige gemeen met de Octavia, die op zijn beurt weer leunt op de vertrouwde VW Golftechniek. Met zijn lengte van 4,22 meter is de Yeti opmerkelijk compact. Dit sluit prima aan bij de Europese wensen.Een hoge carrosserie en een stoere uitstraling zijn dé kenmerken van een SUV. De Yeti biedt deze twee elementen op een eigen manier. De hoogte van 1,69 meter is behoorlijk en de rechte achterkant en de relatief hoge neus doen de rest. Bovendien straalt de Skoda iets vriendelijks uit. Dat komt door de bescheiden lengte en door zijn voorkant met ronde lampen, waarin zowel de dagrij­verlichting als de mistlampen zijn opgenomen.

Toegankelijkheid

De Yeti van Skoda blijkt een waardig alternatief voor een traditionele hatchback in de middenklasse. Daar is ook het prijsniveau op afgestemd.

Vier deuren en een grote achterklep zorgen voor een prima toegankelijkheid. Dankzij de hoge carrosserie is er volop plaats voor zowel passagiers als bagage. Op de achterbank is genoeg been- en hoofdruimte beschikbaar, mede dankzij de verstelbaarheid van de rugleuning. Door het midden van de leuning neer te klappen, creëer je een comfortabele armleuning.

De verschuifbare achterbank kan in delen voorover worden geklapt en zelfs volledig worden uitgenomen. Daarmee biedt de Yeti alle functionaliteiten van een MPV.

De Yeti is enorm flexibel, al blijkt het laadvolume onder meer afhankelijk van de aanwezigheid van een reservewiel. Dit varieert van 322 liter met reservewiel en de achterbank in de achterste positie tot 1760 liter zonder bank.

Hoogte, breedte en beenruimte voorin voldoen prima. De stoelen zijn niet overdreven bemeten. Vooral de zitting lijkt wat smal en kort. Toch blijft het comfort op lange ritten overeind.

De aankleding is uiteraard sterk afhankelijk van de keuze voor een van de vier beschikbare uitrustingsvarianten. De Elegance staat op het hoogste niveau en kleedt het interieur aan met een radio met 6-cd-wisselaar, extra getinte ruiten vanaf de B-stijl, metaalkleurige pedalen en een driespaaksstuur met bedieningsknoppen.

Van de optielijst komt onder meer de lederen bekleding. Uiterlijke herkenningstekens van de Elegance zijn zilverkleurige dakrails, 17 inch lichtmetalen wielen en hoekverlichting.

Krachtbron

De twee benzinemotoren in de Skoda Yeti liggen op het oog behoorlijk ver uit elkaar. Aan de basis staat de nieuwe 1.2 liter TSI, die 105 pk levert, terwijl het aanbod daarboven ineens een sprong maakt naar de 1.8 TSI, met niet minder dan 160 pk. Deze krachtbron komt met 250 Nm bij 1500 tot 4500 tpm aan koppel niets tekort. Over de souplesse leven dan ook geen klachten. De krachtbron trekt als een lier, haalt 100 km/u in slechts 8,4 seconden en zet een top van 200 km/u neer.

Stabiliteit

De Yeti voelt zich prima thuis op de snelweg. De stabiliteit blijkt behoorlijk, zeker afgezet tegen de relatief hoge koets. De motor komt krachtig over en vooral tussenacceleraties verlopen opmerkelijk vlot.

De 1.8 TSI wordt gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving. Dit verhoogt de functionaliteit, maar heeft een hoger brandstofverbruik als keerzijde.

Het gemiddelde praktijkverbruik ligt net boven de 1 op 10. De 1.8 TSI 4x4 krijgt hiervoor een D-label. De tweewielaangedreven 1.2 TSI scoort met een B-label veel gunstiger en zal zonder twijfel in Nederland de best verkopende motorvariant worden. Skoda levert de Yeti verder met drie vermogensvarianten van de 2.0 TDI: de 110 pk met twee- en vierwielaandrijving en de 140 en 170 pk altijd met integrale aandrijving.

Uitzicht

De totaalindruk van de nieuwe Skoda Yeti is beslist een goede. Dit blijkt keer op keer een basiseigenschap van iedere nieuwe Skoda. Bovendien heeft de auto zijn uitstraling mee, zonder overdreven of pompeus te zijn. De wat hogere zitpositie wordt door veel automobilisten als uiterst positief ervaren. Het uitzicht rondom is dan ook navenant. Bij de Elegance-uitvoering helpt de Park Distance Control mee bij inparkeren.

De prijslijst start bij 18.900 euro voor de 1.2 TSI Active. De 1.8 TSI met 4x4 kost als Active Plus flink wat meer en komt uit op 25.790 euro. De duurste uit de stal is de Elegance-uitvoering, die met de krachtigste benzinemotor doorgroeit naar 31.390 euro. Dat is toch een prijs die in deze klasse niet meer realistisch is. Dieselen in de Yeti kan vanaf 25.690 euro.


Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance

Waardering

  • grappige, vriendelijke uitstraling, functioneel interieur, krachtige turbomotor

– voorstoelen wat smal en kort, brandstofverbruik

Techniek

Cilinderinhoud: 1798 cc; maximumvermogen: 118 kW/160 pk bij 4500-6200 tpm; maximumkoppel: 250 Nm bij 1500-4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,4 seconden; topsnelheid: 200 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4223 mm; breedte: 1793 mm; hoogte: 1691 mm; wielbasis: 2576 mm; gewicht: 1405 kilogram; inhoud bagageruimte: 322-1760 liter; brandstoftank: 60 liter; Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance: 31.390 euro.

Alternatieven

Hyundai Tucson 2.0i CVVT Style­Version 4WD: 26.895 euro

Nog even en Hyundai vervangt de vertrouwde Tucson door de nieuwe ix35. Dit betekent dat de Tuscon in zijn uitlooptijd zit. Daardoor komt de auto prijstechnisch zeer gunstig uit de bus. Ook in dit geval zal de klant niet zo snel een 4WD nemen.

Jeep Patriot 2.4 Sport: 29.520 euro

Een echte Jeep voor de prijs van een Skoda? Als we gaan voor vierwielaandrijving en een dure uitvoering van de Yeti komt de Patriot inderdaad in zicht. Gelukkig dat Jeep het interieur recent een opfrisbeurt heeft gegeven, anders zou de Amerikaan niet eens in de buurt komen.

Nissan Qashqai 2.0 All-Mode Acenta: 29.550 euro

Een van de meest serieuze concurrenten van de Yeti is de Nissan Qashqai, ook een auto met de uitstraling van een SUV en de eigenschappen van een hatchback. Een model dat door zijn uitstraling uitstekend scoort en desgewenst verkrijgbaar is met All-Modevierwielaandrijving.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer