Stille auto's verrassen
Elektrische auto’s produceren geen motorgeluid. Alleen bandengeruis verraadt de komst van een naderend voertuig. Dit kan een gevaar opleveren voor voetgangers en fietsers die gewend zijn niet alleen op hun ogen, maar ook op hun oren af te gaan. Wanneer vallen de eerste slachtoffers?
Joop Goos, directeur van Veilig Verkeer Nederland, vindt het lastig aan te geven welke gevolgen verkeersdeelname van elektrische auto’s voor de veiligheid heeft. „Automobilisten zijn voor hun waarneming naar schatting voor 90 procent van het zicht afhankelijk. Bij fietsers en voetgangers ligt dat percentage hoogstwaarschijnlijk lager. Gegevens daarover ontbreken. De aanwezigheid van een stille auto kan een verrassing voor deze groep vormen en een verrassing betekent potentieel gevaar.”Toch zijn verkeersdeelnemers wel wat gewend, weet Goos. „In het huidige drukke (stads)verkeer wordt het geluid van een individuele auto vaak overstemd door omgevingsgeluiden. Fietsers en voetgangers hebben al beetje bij beetje geleerd niet alleen op hun oren te vertrouwen.”
Er moet wel op de aanwezigheid van steeds meer stille auto’s worden gewezen, stelt de directeur. „Maar de bestuurder van een auto blijft hoofdverantwoordelijk voor de veiligheid.”
De paar elektrische auto’s die nu in Nederland rond rijden, zijn te verwaarlozen tegenover de miljoenen gewone vierwielers. De kans dat een pechdienst op zo’n voertuig stuit, is klein. Dat verandert als de inspanningen om duizenden elektrische auto’s op weg te helpen, slagen. Weten de hulpdiensten dan van wanten?
Volgens Ad Vonk, persvoorlichter van de ANWB, zijn zorgen over de dienstverlening van de Wegenwacht onnodig. „Onze organisatie ontwikkelt al jaren mee met het wagenpark. We zijn er als de kippen bij wanneer nieuwe technologieën op de markt komen. Denk aan startonderbreking en ABS. Zo hebben we jaren geleden de Toyota Prius binnenstebuiten gekeerd om de hybridetechniek onder de knie te krijgen.”
En mocht een medewerker vraagtekens hebben bij een pechgeval dan is er altijd nog het technisch expertisecentrum van de ANWB. „Daar kan de Wegenwacht altijd terecht. De mensen van dit centrum bellen desnoods de fabrikant of er een update van de software gewenst is of trekken aan de bel bij een garage die een bepaald type auto vaak onder handen heeft.”
Vonk maakt zich geen zorgen over de groei van het elektrische wagenpark. „Elektrische auto’s komen niet met miljoenen tegelijk de weg op. We krijgen dus alle tijd om bij te leren.”