Eenvoud regeert beursvloer in Frankfurt

Het is iedereen in de auto-industrie duidelijk dat productontwikkeling en innovatie van levensbelang zijn. Een merk dat achterblijft, kan het wel vergeten. Dat wordt eens en te meer duidelijk op de tweejaarlijkse Internationale Automobiel Aus­stellung (IAA) in Frankfurt.

Tony Vos
18 September 2009 09:58Gewijzigd op 14 November 2020 08:41
Seat IBZ Concept. Foto's Tony Vos
Seat IBZ Concept. Foto's Tony Vos

De beurs in de Duitse stad opende vandaag de deuren voor het publiek, met zichtbaar goedkopere stands. Bijna alle merken hebben nieuws mee­gebracht. Alleen Nissan, Honda, Daihatsu en Mitsubishi laten om kosten­technische redenen verstek gaan.Compact, zuinig en milieuvriendelijk zijn de trends op de IAA, maar dat wil niet zeggen dat alle tentoonstellingshallen in Frankfurt met stadsmini’s zijn ingericht. Ook groot, duur, luxueus en exclusief is nog steeds voor verschillende fabrikanten haalbaar. Mercedes komt niet voor niets met de SLS AMG, een revival van de 300 SL uit de jaren vijftig met vleugeldeuren. Het merk ontwikkelde ook een elektrische versie van deze sportwagen. Audi doet hetzelfde met de R8, waarvan de elektrovariant voorlopig nog een concept is. De Italianen trekken hun eigen plan. Lamborghini bijvoorbeeld, dat twintig exemplaren van de Reventón Roadster gaat leveren voor ruim 1 miljoen euro exclusief lokale belastingen. Maar ook de nieuwe Ferrari 458 Italia, Bentley Mulsanne, Rolls-Royce Ghost, Aston Martin Rapide en Jaguar XJ lijken zich niet aan de nieuwste trends voor de massa te storen.


Het voortbestaan van Saab hing aan een zijden draadje. Onder leiding van Koenigs­egg kan het voormalige GM-merk echter zijn eigen weg vervolgen, gewoon vanuit de Zweedse fabriek. Het eerste nieuwe product is de uit de kluiten gewassen 9-5, die vanaf april verkrijgbaar zal zijn met volgens Saab verantwoorde motoren.
Ford vernieuwt volgend jaar zijn volledige middenklasse. Daarbij gaat komend najaar de nieuwe C-MAX voorop. De auto komt er straks in twee varianten, een korte versie en de Grand C-MAX, een zevenzitter met schuifdeuren. Nieuw is bovendien een 1,6 liter turbomotor.
Vijftig jaar geleden werd de Mini geboren. Reden voor de huidige eigenaar, BMW, om op de IAA twee conceptmodellen te laten zien, die vrijwel ongewijzigd in productie zullen gaan. De basis is de bekende hatchback, die met een verlaagd dak als coupé zal worden verkocht en zonder dak als roadster.
Kort voor de opening van de IAA had iedereen de mond vol van de nieuwe Citroën 2CV, zonder op de hoogte te zijn van de details. Het ging om de Citroën Revolte, een plug in hybride met de vertrouwde bolle daklijn met roldak van de aloude 2CV. Dit betekent echter niet dat Citroën een retromodel van de vroegere volksauto aan het voorbereiden is.
Compacte stationwagons zijn er nog weinig. Seat springt volgend jaar in dat gat met een Ibiza ST (Sports Tourer). De auto is nog niet helemaal klaar, dus is het tijd om in Frankfurt de IBZ Concept te laten zien. Met wat kleinere wielen, andere achterlichten en een minder spannende uitlaat is het beeld van de productieversie compleet.
Dat toekomstige auto’s origineel en spannend kunnen zijn, bewijst Peugeot met de RCZ. Het is een 2+2 coupé op basis van de 308, met een zeer sportieve uitstraling. In twee jaar tijd heeft de ontwikkelingsafdeling van het concept een productiemodel gemaakt. Een dieselhybride is in voorbereiding.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer