Unilever wil af van vier Franse merken
Unilever is met investeerder CDC Ixis Service Industrie in vergevorderde onderhandelingen over de verkoop van de Franse merken Banania, Benco, Yabon en Poti. De vier merken hebben een gezamenlijke jaaromzet van 40 miljoen euro.
Bij de productie zijn ongeveer 166 mensen betrokken. Een woordvoerder van Unilever wilde dinsdag geen verkoopprijs noemen.
Unilever kreeg de merken in handen bij de overname van Bestfoods in 2000. Benco en Banania maken cacaoproducten, terwijl Yabon en Poti toetjes produceren. Volgens de woordvoerder passen zij niet in de door Unilever ingezette strategie ’Weg naar Groei’, die zich richt op vierhonderd sterke merken. Daardoor moet de omzetgroei versnellen en de brutowinstmarge stijgen.
Het merk Banania mag dan voor Unilever niet meer interessant zijn, in Frankrijk is het een monument. Sinds de introductie in 1915 maakte het faam met zijn verpakkingen en reclames. De talrijke verzamelaars daarvan kunnen terecht op een speciale internetsite van Club-Banania.