Kwart toeristen huiverig om Irak
Ruim een kwart van de toeristen laat de dreigende oorlog in Irak duidelijk meewegen in de keuze van een vakantiebestemming. De Nederlander is vooral terughoudend geworden met reizen naar de Verenigde Staten, Griekenland, Turkije en Groot-Brittannië.
De vakantieganger die jaarlijks op dezelfde camping in Frankrijk staat, trekt zich echter nergens wat van aan. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerde onderzoek van NFO Trendbox, waarvoor de afgelopen drie weken telkens 1000 personen zijn ondervraagd. Verder zijn toeristen terughoudender om in het vliegtuig te stappen dan in de auto of een bus. NFO Trendbox wijst erop dat hetzelfde beeld zich aftekende na de aanslagen in de VS op 11 september 2001.
Onderzoeksdirecteur G. Eilander noemt de vrees om in Turkije en de VS vakantie te vieren opmerkelijk. „De boekingen van reizen naar deze landen vertonen momenteel juist flinke plussen vergeleken met vorig jaar”, stelde hij. Zo noteerde de reisbrancheorganisatie ANVR twee weken geleden een toename van 161 procent aan zomerreizen naar Turkije. De VS lieten een plus van 69 procent zien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Vakantiegangers zijn veel minder bevreesd om naar bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk af te reizen. „De conclusie is dat Nederlanders, als zij nu hun vakantie boeken, zich daarbij nog niet zo laten leiden door de oorlogsdreiging en die van aanslagen. Zij kijken wel naar waar de risico’s zitten en welke landen waarschijnlijk betrokken raken bij de oorlog”, merkt Eilander op.
Onderzoeker Th. Miltenburg van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderschrijft deze conclusie van NFO Trendbox. Zo blijkt uit CBS-cijfers dat ook ten tijde van de Golfoorlog in 1991 vooral de vliegreizen en vakantiebestemmingen in het Midden-Oosten, zoals Turkije en Tunesië, een terugslag kregen. „Op andere bestemmingen had de oorlog in Irak toen weinig effect”, aldus Miltenburg.
NFO Trendbox schat dat zonder een oorlog in Irak net als vorig jaar circa tweederde van de Nederlanders deze zomer op vakantie gaat. „Met een oorlog loopt de vakantieparticipatie terug tot 58 procent.”
De twee grootste reisorganisaties van Nederland, TUI en Thomas Cook, reageren relativerend op een mogelijke oorlog in Irak. De reisorganisatoren maken zich meer zorgen over de dempende werking van de onzekere economische situatie op de reislustigheid van de Nederlanders.
Reisorganisatie TUI verwacht ook dat de oorlog die nu in Irak dreigt een minder groot effect heeft dan de Golfoorlog. „Die overviel de mensen. Nu wordt er al maanden over oorlog gesproken.”