Schot in de roos
De Peugeot 307 is een succesnummer van formaat. De auto sleepte niet alleen de felbegeerde titel Auto van het Jaar in de wacht, maar wist tevens vele harten voor zich te winnen. En dat worden er alleen maar meer. De populaire middenklasser heeft inmiddels versterking gekregen van de 307 Break, die op verzoek zelfs met zeven zitplaatsen geleverd kan worden.
Over een gebrek aan aanbod in het middensegment heb je als consument bepaald niet te klagen. Wie een gezin met twee of drie kinderen heeft en dat combineert met kampeerverlangens of een fors bemeten hond, kan eigenlijk niet om een stationwagen heen. Of de klant moet verleid worden door een vertegenwoordiger uit het gestaag groeiende legioen middenklasse-MPV’s. Deze auto’s hebben echter behalve meer functionaliteit en extra zitplaatsen niet veel extra te bieden.
Reden genoeg voor fabrikanten om nog steeds een aantal kaarten te zetten op de stationwagen, waarvan de populariteit door de jaren heen een vaststaand feit is gebleken. Het aanbod onderstreept dat met verve. Auto’s als de Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Mégane en uiteraard de Peugeot 306 worden voor een belangrijk deel in de extra royaal bemeten carrosserievariant op de weg gezet. Het is evenwel minder vanzelfsprekend dat er met de introductie van een nieuwe modelgeneratie tegelijk een nieuwe stationwagen in de showroom staat. De 307 Break bijvoorbeeld heeft een jaartje op zich laten wachten.
Dat wachten is op het eerste gezicht de moeite waard geweest. De 307 Break kenmerkt zich, net als de hatchbackversies, door zijn relatief hoge koetswerk, waardoor de auto een kloeke en royale indruk maakt. De Fransoos ziet er stevig en solide uit. De auto oogt correct, maar tegelijk conservatief. Peugeot heeft niet bijster veel lef gehad toen de contouren van de 307 Break werden vastgelegd.
Het is overigens de vraag of de doelgroep van dit soort auto’s daarop zit te wachten. Renault mag dan een spectaculaire Mégane op de markt gebracht hebben terwijl Ford met de Focus ook verrassend uit de hoek kwam, de compositiefoto’s van de nieuwe Opel Astra en de Volkswagen Golf laten zien dat de conservatieve school dit segment nog stevig in haar greep heeft. De enige frivoliteit waarop de 307 Break betrapt kan worden zijn de guitige achterlichten, die voor een deel grenzen aan de achterruit. En de grote glazen dakruit van de 307 SW, de zevenpersoons 307 Break, getuigt van originaliteit.
De Peugeot 307 Break is leverbaar met drie benzinemotoren en een drietal direct ingespoten commonrail turbodiesels. Diesels zijn er met een 50 kW/70 pk sterke 1,4-litervariant en tweemaal een 2,0-literversie, waarvan de maximumvermogens uiteenlopen van 66 kW/90 pk tot 81 kW/110 pk. De benzinegestookte basis wordt gevormd door een wat benepen 55 kW/75 pk sterke 1,4 liter achtklepper, gevolgd door een stukken vlottere 80 kW/110 pk leverende 1,6 liter zestienklepper.
Meer plezier geeft de krachtbron die de testauto aandrijft. Deze machine meet een cilinderinhoud van 2,0 liter en brengt een maximumvermogen van 100 kW/138 pk bij 6000 tpm via de voorwielen op het wegdek. Het maximumkoppel bedraagt 190 Nm bij 4100 tpm. De 1270 kilogram zware 307 Break weet met deze motor onder de kap in 9,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten en kan op verzoek uithalen naar een topsnelheid van 200 km/h. Het spreekt voor zich dat de eigenaar van de snelste 307 Break weinig reden tot klagen heeft.
Zelfverzekerd
Desondanks voelt de 307 Break niet overdreven vinnig aan. Uit eerdere ervaring weten we dat de 1,6-litervariant gewoon oké is, maar tegelijk voldoende aanleiding geeft om de basismotorisering domweg af te raden. Die machine valt met recht in de categorie misplaatste bezuiniging. De beproefde 2,0-litervariant daarentegen bevalt prima. De machine is mooi stil en de karakteristiek stemt tot tevredenheid. De gemiddelde consumptie bedraagt 1 op 11,8 en daar is mee te leven. Spaarzaam is echter anders.
De 307 Break is een fijne auto om mee te rijden. De Fransoos is stabiel en het onderstel toont zich prettig informatief. De 307 Break laat zich daardoor zelfverzekerd berijden. Hij gedraagt zich voorspelbaar in bochten en laat zich niet snel van de wijs brengen. Overhelneigingen toont hij nauwelijks en pas bij extreem rijgedrag reageert de 307 met gedoseerd onderstuur. De Peugeot is verder prettig comfortabel, al zouden korte oneffenheden wat minder nadrukkelijk doorgegeven mogen worden. De besturingsinstallatie is prima, al haalt de 307 niet het niveau van de Ford Focus. Daarvoor mist de 307 net even wat scherpte. De handgeschakelde vijfversnellingsbak en de remmen kunnen de toets der kritiek eveneens goed doorstaan.
De Peugeot 307 is in het middenklassesegment zonder twijfel de koning van de binnenruimte. Dat geldt voor de hatchbackvarianten, maar vooral voor de Break. De auto is wat hoger dan gemiddeld -waardoor sowieso al een ruimtelijk indruk ontstaat- en beschikt over een opvallende hoeveelheid beenruimte achterin. En dat constateren we in deze klasse toch maar al te vaak anders. Voorin is het uitstekend toeven. Het dashboard oogt net als de buitenzijde niet bepaald verrassend maar is overzichtelijk ingedeeld en keurig afgewerkt. De stoelen zijn lekker stevig en bieden een lekkere portie zijdelingse ondersteuning. De verstelmogelijkheden zijn in orde, al zou een hoekverstelling de bestuurdersstoel niet misstaan.
Achterbank
De 307 Break heeft een normale driepersoonsachterbank, de 307 SW is voorzien van drie separate stoelen op de middelste rij die tevens uitneembaar zijn. Achterin worden op verzoek eveneens twee stoelen gemonteerd, zodat de 307 SW als een echte zevenpersoonsstationwagen leverbaar is. Voor de goede orde dient vermeld te worden dat de achterste stoelen met de rijrichting mee geplaatst zijn en niet omgekeerd, zoals Volvo bijvoorbeeld in de V70 aanbiedt.
Zonder extra zitplaatsen meet de bagageruimte een inhoud van 562 liter. Zij is daarmee royaal van omvang. Desgewenst kan het laadvolume uitgebreid worden tot maar liefst 1805 liter. Overigens wordt de bagage aan het oog van passanten onttrokken door een afdeksysteem dat slecht sluit en onpraktisch in gebruik is.
Peugeot levert de 307 Break in drie verschillende uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 17.550 euro voor de 1.4 XR, die standaard voorzien is van onder andere ABS, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, windowbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen en dakrails. Vanaf 18.910 euro levert Peugeot de 1.6 16V XR, die voor dat bedrag niet alleen veel grotere spierballen heeft, maar tevens standaard voorzien is van cruise control.
Wie nog eens 1140 euro extra in de knip heeft, kan kiezen voor de XS, die goede sier maakt met items zoals hoogteverstelling op de passagiersstoel, armsteunen aan de voorstoelen, airconditioning, verlichte make-upspiegels en een met leer bekleed stuurwiel. Voor datzelfde bedrag extra ten opzichte van de XR levert Peugeot de XT, die ten opzichte van de XS andere bekleding heeft en geen lederen stuurbekleding, maar wel wat extra bergvakken en een 12-voltsaansluiting.
Succes
Ten opzichte van de 1,6-litervariant is de 2,0-literversie met een meerprijs van 2270 euro fors duurder. Voor dat bedrag zijn de fraaie 16 inch lichtmetalen velgen wel standaard. De 307 SW ten slotte is niet leverbaar met de 1,4 liter achtklepper en staat vanaf 21.050 euro in de prijslijst. Bij dat bedrag zijn het reeds genoemde glazen dakraam, lichtmetalen velgen, lederen stuurwielbekleding en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels standaard.
Peugeot heeft met de 307 Break en 307 SW een schot in de roos gedaan. De Fransoos ziet er goed uit en blinkt uit in de eigenschappen die een stationwagen behoort te hebben. De auto is de grootste in zijn klasse en kan als enige met zeven zitplaatsen worden geleverd. Verder kan de auto bogen op goede rijeigenschappen en is de hij prettig comfortabel. De prijsstelling en de standaarduitrusting zijn in lijn met de concurrentie, zodat niet anders geconcludeerd kan worden dat de 307 Break en de 307 SW het succes van de serie alleen maar zullen vergroten.