Prima Prius doet klinisch aan

Het wil in de auto-industrie nog steeds niet vlotten met hybride modellen. Iedereen zegt ermee bezig te zijn, maar de klant heeft alleen nog de beschikking over twee modellen van Honda en de Toyota Prius. Van de laatste staat sinds kort de derde generatie in de showroom. Tijd om deels elektrisch rijdend op stap te gaan.

Tony Vos
7 August 2009 09:20Gewijzigd op 14 November 2020 08:25
De ontwerpers van de derde generatie van de Toyota Prius borduurden qua design voort op zijn voorganger, maar gaven de auto zowel technisch als qua interieur een flinke update. Foto’s Tony Vos
De ontwerpers van de derde generatie van de Toyota Prius borduurden qua design voort op zijn voorganger, maar gaven de auto zowel technisch als qua interieur een flinke update. Foto’s Tony Vos

Waar de eerste Prius een suffe vierdeurssedan was, wist Toyota met het vorige model veel meer te overtuigen. Het is niet correct het succes van de Prius louter aan de auto zelf toe te schrijven. Vooral de bpm-vrijstelling, de wegenbelasting die slechts een kwart van het normale tarief bedraagt en het feit dat de zakelijke rijder 14 in plaats van 25 procent van de nieuwprijs bij zijn of haar inkomen krijgt opgeteld, dragen bij aan de populariteit van deze auto. De liefde van de automobilist gaat vooral door de portemonnee.Vrije hand

De nieuwe Prius lijkt qua vormgeving sterk op het vorige model. Dat is bewust gedaan, omdat het koperspubliek deze carrosserievorm sterk associeert met een hybride auto. Hier en daar zijn de vormen wat scherper geworden. Verderzit er een knikje in de koplampen en wordt het logo door een bolling in het plaatwerk extra benadrukt. De auto werd in z’n geheel wat groter.

De interieurontwerpers kregen van Toyota de vrije hand en hebben van de Priuscockpit een plek gemaakt die in een computerspel niet zou misstaan.

Direct in het oog springt de brug tussen de middenconsole en de armsteun, die Toyota ook op de Auris toepast. Daarop zit een minuscuul pookje om de CVT (Continu Variabele Transmissie) in de juiste stand te zetten. Vreemd genoeg ontbreek hierop de parkeerstand. Die wordt met een drukknop bekrachtigd of schakelt automatisch in als het contact wordt uitgezet.

Het instrumentarium is volledig digitaal en ondergebracht in een brede unit direct onder de voorruit, zodat alle informatie voor alle inzittenden beschikbaar is.

Toyota stopte wat geintjes in de Prius. Als de bedieningsknoppen op het stuur worden aangeraakt, worden ze op een soort tweede niveau tevens op het instrumentarium zichtbaar, waardoor een driedimensionaal effect ontstaat.

Onzichtbare plaats

De meeste bedieningsknoppen zijn op de middenconsole of op het portierpaneel gegroepeerd. Deze luxueuze Executive beschikt behalve lederen bekleding over stoelverwarming. Daar komt de bestuurder alleen achter als onder de brug wordt gekeken, waar de bedieningsknoppen zitten weggestopt. Ook de knop voor de automatische inparkeerfunctie kreeg een zo goed als onzichtbare plaats.

Vrijwel alles in het interieur van de Prius is lichtgrijs en dat blijkt erg besmettelijk. Helaas gebruikt Toyota in het interieur volop harde kunststoffen, waardoor de Prius helaas niet het premiumgevoel van een auto als de Avensis geeft.

Ten opzichte van de vorige Prius is goed gekeken naar het verbeteren van de functionaliteit. Daarom wordt nu een forser bagagevolume geboden met een flink opbergvak onder de vloer.

Beetje pijn

Technisch heeft Toyota de Prius een flinke update gegeven en dat is tijdens het rijden goed merkbaar. Allereerst dankzij de grotere 1,8 liter benzinemotor (was 1,5 liter), die 99 pk levert. Daarbij komt de elektromotor die weer goed is voor 82 pk. Overigens mogen de vermogens niet zomaar worden opgeteld. Volgens de officiële berekening levert de auto uiteindelijk 136 pk en dat is veel meer dan voorheen.

Natuurlijk zorgt dit voor een positieve invloed op de prestaties. Met een acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden kan de Prius prima met de meeste middenklassers mee. Maar tegelijk doet maximaal accelereren een beetje pijn, want het kost veel energie. De verbruiksmeter gaat dan ook helemaal in het rood. Bovendien zal hiervoor de power-knop op de console moeten worden ingedrukt. Normaal start de auto in de Ecomodus en daarin zullen de meeste rijders hem ook laten staan.

Fluisterstil

Met volle accu rijdt de Prius bij lage snelheden volledig elektrisch. Van een traditionele startmotor is helemaal geen sprake. Fluisterstil komt de hatchback op gang en met beleid kan hij tot zo’n 50 km/u elektrisch rijden en dat 3 kilometer lang. Dat wordt vrijwel nooit gehaald. Al helemaal niet als de airco aanstaat. Op het dashboard zit een EV-knop voor elektrisch rijden, maar als de accu zijn nulpunt nadert, springt de benzinemotor gewoon bij.

De benzinemotor laat zich slechts ver op de achtergrond horen. Het rijden is behoorlijk klinisch. Alles werkt naar behoren, maar lijkt een beetje ziel te missen. Wen daar maar vast aan als in de toekomst meer elektrische auto’s op de markt komen. Het onderstel voelt voldoende comfortabel aan.

Toyota geeft een verbruik op van 1 op 25 op, maar bijna 1 op 19 blijkt in de praktijk realistischer. Wie weinig op de snelweg rijdt, komt beslist gunstiger uit. Het effect van een hybride staat of valt immers met veel remmen of gas loslaten. Bij stilstand slaat de motor sowieso af. Toyota levert de nieuwe Prius vanaf 24.990 euro. De Executive is met 34.290 de duurste variant.


Toyota Prius 1.8 Executive

Waardering

  • doorontwikkeling van het bekende concept, brandstofverbruik, futuristisch dashboard
  • uitstraling kunststoffen in interieur, kleurstelling interieur, weinig spannend uiterlijk

Techniek

Cilinderinhoud: 1798 cc; maximumvermogen: 73 kW/99 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 142 Nm bij 2800-4400 tpm; acceleratie 0–100 km/u: 10,4 seconden; topsnelheid: 180 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4460 mm; breedte: 1745 mm; hoogte: 1490 mm; wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1345 kilogram; inhoud bagageruimte: 441 liter; brandstoftank: 45 liter; Toyota Prius 1.8 Executive: 34.290 euro.

Alternatieven

BMW 116iA High Executive: 35.360 euro

Niet direct vergelijkbaar met de Prius, maar wel een vijfdeurs hatchback met automaat in het duurste uitrustingsniveau. BMW doet er alles aan om het verbruik terug te dringen. De 116i heeft door de automaat helaas een C-label! De rijeigenschappen zijn van een hogere orde.

Honda Insight Elegance: 22.600 euro

Het prijsverschil tussen de Prius en de iets kleinere Honda Insight lijkt groot, maar dat komt doordat dit de meest complete Prius betreft. De Insight is wat kleiner, qua hybridetechniek iets minder vooruitstrevend en scoort minder in hoofdruimte op de achterbank.

Renault Mégane 1,5 dCi 110 Dynamique: 27.200 euro

De diesel in de Renault Mégane is iets zuiniger geworden, waardoor de auto in de categorie voor 20 procent bijtelling valt en een A-label heeft. De traditionele vijfdeurs hatchback is qua techniek niet vergelijkbaar met de Prius. Maar zakelijke rijders kunnen deze afweging wel serieus maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer