Vliegende auto komt bijna los

Spectaculair. Zo laat de rijervaring met een Carver zich het best omschrijven. Maar het kan nog gekker als de kantelende driewieler straks voorzien is van wieken. De vliegende auto is in zicht.

Evert Barten
4 August 2009 09:15Gewijzigd op 14 November 2020 08:24
Met name voor hulpdiensten lijkt de vliegende auto geschikt. Foto Spark Design Engineering
Met name voor hulpdiensten lijkt de vliegende auto geschikt. Foto Spark Design Engineering

Een stuur, een versnellingspook en drie pedalen; de cockpit van de Carver One lijkt verdacht veel op het interieur een normale auto. Toch is deze driewieler verre van normaal. Dat blijkt al na de eerste meters. Bij het insturen valt het complete gevaarte om. Althans, zo lijkt het. Maar net als de onervaren bestuurder denkt een schuiver over het asfalt te maken, blijft hij enkele decimeters boven de straat hangen.Ooit op een stoel gezeten die zijwaarts werd omgeduwd en vlak voor de grond werd opgevangen? Dat gevoel is ongeveer te vergelijken met een Carver die hard door een bocht gaat. Bij het insturen kantelt de carrosserie hydraulisch tot 45 graden inclusief het voorwiel, terwijl de twee achterwielen rechtop blijven staan. Dit zorgt voor een messcherpe besturing, waarbij zijwaartse krachten tot het verleden behoren. Een stoel met goede zijdelingse steun is dus niet nodig.

Wieken

Hoe spectaculair het rijden met een Carver ook is, het is slechts een voorproefje van wat het bedrijf Pal-V halverwege volgend jaar op de markt wil brengen. Pal-V staat voor Personal Air and Land Vehicle. In normaal Nederlands: een personenvoertuig voor zowel in de lucht als op het land. Kortom: vliegen en rijden in één.

Het concept is uitgedacht door de Nederlander John Bakker. „Ons idee is het samenbrengen van twee bestaande machines. De ene is de Carver, de andere is een gyrocopter. De combinatie van die twee vormt de Pal-V. Een voertuig dat net zo goed rijdt als vliegt.”

Begin april was er een demonstratie met een gyrocopter en een Carver langs de snelweg A1 bij Amersfoort. Minster Eurlings toonde zich enthousiast over de plannen van Bakker.

Toch is het nog niet zo ver dat het eerste prototype de lucht in kan. Er zijn flink wat aanpassingen nodig aan de standaard-Carver. Om netjes te kunnen landen, krijgt de achterwielophanging meer ruimte om te veren, tot wel 50 centimeter. Dit moet voldoende zijn om de schok tijdens het landen tot een minimumniveau terug te brengen. Ook is er extra ruimte nodig voor de verticaal geplaatste propeller achter de cabine, die de grond uiteraard niet mag raken.

Daarnaast zal het dak flink verzwaard moeten worden, omdat hier de propeller en de wieken hun plek zullen krijgen.

De viercilinder 660 cc turbomotor uit de Carver, die de driewieler verrassend snel maakt, zal een sterkere vervanger krijgen, zodat er voldoende vermogen aan boord is. Het voertuig bereikt daarmee een beoogde topsnelheid van zo’n 185 kilometer per uur, zowel op het land als in de lucht. Nadat de wieken zijn uitgevouwen, stuwt de propeller het voertuig vooruit. Bij 60 kilometer per uur kiest de Pal-V het luchtruim.

De wieken draaien door middel van het zogeheten autorotatieprincipe: aerodynamische stroming in combinatie met de vorm van de wieken zorgt voor een ronddraaiende beweging. Dit houdt tevens in dat een Pal-V nooit als een baksteen uit de lucht kan vallen. Vergelijk het met de vruchten van een beukenboom, die door middel van twee vleugeltjes al draaiend naar beneden vallen.

Prototype

Het eerste rijdende prototype is klaar. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ontving enkele weken geleden de aanvraag tot certificering van het testmodel. Willard Elissen, woordvoerder van de inspectie, verwacht niet eerder dan halverwege 2011 een aanvraag voor het vliegende model. „Als inspectie kijken we naar de technische haalbaarheid en of het voertuig zich veilig op de weg kan bevinden. Ook al zal het voertuig een combinatie zijn van een Carver en een gyrocopter, toch zullen we helemaal bij nul moeten beginnen, omdat het om een compleet nieuw concept gaat.”

Elissen vindt het een leuk en aansprekend project, „alleen al vanwege het feit dat het een Nederlandse onderneming is. Hoe het straks moet met meerdere Pal-V’s in de lucht? Zo ver zijn we nog lang niet. Laten we ons eerst focussen op de technische fase, daarna kunnen we kijken waar het voertuig ingezet kan worden, of we speciale landingsstrips langs de snelweg nodig hebben en nog duizend en één andere vragen.”

Hulpdiensten

Pal-V als oplossing voor het fileprobleem? Robert Dingemanse, manager bij Pal-V, heeft er zijn twijfels bij. „Nederland is en blijft een klein land met veel luchtverkeer. Met meerdere Pal-V’s in de lucht zal het lastig worden om alles goed te regelen, hoewel het niet onmogelijk is. Toch richten we ons allereerst op hulpdiensten en op particulieren en bedrijven in het buitenland. Het controleren van vee op een ranch in de VS is met een Pal-V goed te doen.”

Politie en leger hebben hun interesse getoond, aldus Dingemanse. „Zeker in drukke gebieden zoals in de Randstad is het voor hulpdiensten soms moeilijk om snel ter plaatse te zijn. Met een Pal-V kun je gewoon over de files heen.”

Carver Europe, het bedrijf dat de Carver op de markt bracht, ging begin dit jaar failliet. Volgens Dingemanse heeft dit geen consequenties voor de Pal-V. „Wij doen zaken met Carver Engineering, die het kantel­systeem levert. Die blijft vooralsnog bestaan, zodat ons project niet in gevaar komt. Als het aan ons ligt, komt de vliegende auto er zeker.


Veel pogingen, weinig succes

Blijkbaar spreekt een vliegende auto bij veel mensen tot de verbeelding. Menigeen waagt een poging, sommigen overleven het niet. Succes blijft tot nu toe uit.

Al in 1917 staat het eerste exemplaar op een tentoonstelling in New York, maar vliegen doet het ding niet. De Arrowbile van Waldo Waterman doet dat in 1937 wel, maar er worden er maar vijf van gemaakt. Met een spanwijdte van ruim 11 meter is het gevaarte niet echt praktisch in het verkeer.

Na de Tweede Wereldoorlog volgt het ene experiment na het andere. Een combinatie van een Cessna Skymaster en een Ford Pinto blijkt een dodelijke uitvinding te zijn. De uitvinder en de piloot laten het leven als een prototype tijdens een testvlucht uit elkaar valt.

De Pal-V lijkt een kans van slagen te hebben, maar staat daarmee niet alleen. In Amerika zijn luchtvaarttechnici, allen afgestudeerd aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), bezig met de ontwikkeling van de zogeheten Terrafugia. Een eerste testvlucht zit er al op. De vleugels zijn inklapbaar, waardoor het voertuig zich ook normaal in het verkeer kan begeven.


Bekijk een video van de presentatie van de Pal-V

Bekijk een video van de Terrafugia

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer