Feike Asma speelt Karg-Elert
Al jaren spant platenlabel Festivo zich in voor nieuwe cd-releases met opnamen van Feike Asma. Met de meest recente uitgave bereiken deze inspanningen een absoluut hoogtepunt.
We hebben het over een uitgave van nog niet eerder verschenen NCRV-opnamen uit de Groote Kerk in Maassluis. Op het programma prijken werken van Sigfrid Karg-Elert. Naast een aantal boeiende Choralimprovisationen zijn vijf werken van een kwartier of langer geprogrammeerd. Zware kost dus. Althans, zo ervoer ik Karg-Elert voordat ik aan deze dubbel-cd begon.Op de eerste cd treffen we de Passacaglia in Es en de Hommage to Händel als hoofdschotel aan. Laatstgenoemd werk is een 54-delige variatiereeks, waarin alle kunnen wordt geëist van organist én registrant. Elke variatie ademt een andere sfeer en vraagt een vaak totaal andere registratie. Asma weet hier als geen ander mee om te gaan. Aardige bijkomstigheid is dat we in de eerste minuten de koster ook nog even de afwas horen doen...
Alhoewel het Garrelsorgel tijdens deze opname uit 1971 nog niet volledig gerestaureerd is, klinkt het instrument imponerender dan ooit. Het instrument bewijst dat het, mits in goede handen, ook Duitse romantiek heel goed kan hebben.
Gedurende de gehele cd toont Asma zich een organist met gerijpte interpretaties. Alleen in de uitvoering van ”Lobet den Herren” grijpt hij terug naar de meer wilde aanpak zoals we die van hem kennen uit de jaren 50 en 60.
Met het Sinfonischer Choral ”Jesu, meine Freude” beleven deze cd’s hun climax. Alles klopt, zowel muzikaliteit, timing als registraties. Maar je krijgt meer. Een ongeëvenaarde gedrevenheid en iets wat meer is dan muziek maken alleen. Je wordt gedwongen de cd-speler steeds maar weer terug te spoelen. Zware kost? Nee, hier krijg je energie van!
N.a.v. ”Feike Asma – Groote Kerk Maassluis – Sigfrid Karg-Elert – Historical Recording”; Festivo (6962222); 2-cd; € 19,75; festivo.nl.