Fatsoenlijk salaris
„Mensen die een all-inclusivevakantie boeken, willen vooraf graag weten waar ze financieel aan toe zijn en houden van een relaxte vakantie. Ook gezinnen met kinderen zijn vaak van de partij”, weet Simone van den Berk.
Ze is manager communicatie van TUI Nederland, de marktleider in de Nederlandse reiswereld die de reismerken Arke, Holland International, KRAS, Robinson en Lastminute.nl voert. „All-inclusivereizen beslaan 70 procent van onze verre vliegvakanties en voor zonbestemmingen rond de Middellandse Zee is dit 35 procent. Turkije, Spanje en Griekenland vormen de top drie. Ook reizen naar het Caraïbisch gebied zijn erg in trek. De lage totaalprijs voor de reis, de accommodatie, het eten en het drinken is het resultaat van groot inkopen.”Berichten over schranspartijen en drankgelagen van gasten hebben de manager nooit bereikt. „Zoiets zal best plaatsvinden, maar niet vaker dan bij andersoortige vakanties.”
Van den Berk erkent dat veel gasten hun vakantie op het resortterrein doorbrengen. „Dit kan nadelig zijn voor het restaurant en de souvenirshop om de hoek. Tegelijkertijd zorgen all-inclusivetrips voor veel werk. Zo’n 95 procent van het resortpersoneel behoort tot de plaatselijke bevolking.”
„Misstanden? Die vormen tegenwoordig een uitzondering”, aldus Ton Vendrig, commercieel manager van D-reizen. „Verhalen over gasten die zich volproppen met eten en laveloos rondhangen doen nog de ronde, maar stroken niet meer met deze tijd. Dat blijkt ook uit reacties van klanten. Mensen kunnen beter omgaan met de overvloed die een all-inclusivereis biedt.”
All-inclusivevakanties vormen naar schatting 5 à 10 procent van het aanbod van D-reizen. „De vraag naar dergelijke trips stijgt nog steeds en komt inmiddels uit alle lagen van de bevolking. Daarnaast stappen steeds meer hotels die voorheen half pension boden over op de all-inclusivevariant. Nieuw is de all-inclusive lightversie, waarbij drank niet of zeer beperkt bij de prijs in inbegrepen.”
D-reizen zegt een laag prijskaartje te kunnen bieden dankzij de juiste afstemming tussen vraag en aanbod. De plaatselijke toeristenbranche wordt niet uitgeknepen om de kosten te drukken, stelt Vendrig. „Bij de ANVR aangesloten reisorganisaties hebben een convenant ondertekend dat dergelijke misstanden moet voorkomen. D-reizen streeft ernaar dat de mensen ter plaatse een fatsoenlijke beloning krijgen. En vergeet niet dat resorts scherper kunnen inkopen omdat veel gasten er nu alle maaltijden gebruiken.”