Model om je in te verstoppen

Iedere nieuwe auto die op de markt wordt gebracht, gaat vergezeld van een duidelijke doelgroepomschrijving. Bij de Toyota Urban Cruiser komt die wat onduidelijk over. Wat wil het merk met dit nieuwe model, wie gaat de auto kopen en met welke andere exemplaren gaat de Toyota de concurrentie aan?

Tony Vos
12 June 2009 13:06Gewijzigd op 14 November 2020 08:07
De vormgeving van de Toyota Urban Cruiser zet iedereen op een verkeerd spoor. De auto oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Foto’s Tony Vos
De vormgeving van de Toyota Urban Cruiser zet iedereen op een verkeerd spoor. De auto oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Foto’s Tony Vos

Met het oog is het formaat van de Urban Cruiser moeilijk te schatten. De kloeke, haast SUV-achtige vormgeving zet de kijker al meteen op het verkeerde been. De auto is namelijk maar 3,93 meter lang, dus korter dan de Opel Corsa, VW Polo en Peugeot 207.Gaat het dan om een SUV? De Urban Cruiser bezit geen vierwielaandrijving en ook zijn grondspeling is normaal. Geldt een Nissan Note misschien als tegenhanger? Ook niet echt, want die ruimtelijke auto is een stuk langer. Het meest dichtbij komt de Kia Soul. Eveneens een hoekig, sterk modisch model met veel grappige elementen.

Binnen het Toyotaprogramma is er qua designtaal duidelijk aansluiting met de kleine iQ. Zonder de Urban Cruiser nu meteen als een vijfdeurs iQ te zien, zijn er wel degelijk parallellen. In ieder geval appelleert de nieuweling aan de behoefte van de moderne automobilist om zich in de auto te verstoppen. De hooggesloten zijkanten, relatief lage ruiten en donkere beglazing vanaf de B-stijl dragen daartoe bij.

Bijzondere welving

Toyota levert twee uitrustingsvarianten, die slechts op details verschillen. De donkere ruiten en een hoogglanslaagje op de lichtmetalen wielen onderscheiden de Dynamic van de Aspiration. Overigens is er nog een basisuitvoering in voorbereiding.

In het interieur hebben de ontwerpers redelijk hun gang mogen gaan. Dat blijkt uit details zoals de grappige middenconsole met een bijzondere welving in het midden waarop zich de knoppen voor de climate control (Dynamic) bevinden.

Een gemiste kans echter dat die middenconsole uitsluitend in een metaalkleurige afwerking wordt geleverd. Hier vergat Toyota even lekker met kleur te spelen. Wellicht een idee voor accessoireleveranciers. Het dashboard kent een afwijkende vlakverdeling met een grote, ronde klok in het midden en twee hoekige panelen ernaast voor de andere functies. In de centrale klok zit zowel de snelheidsmeter als de toerenteller. Leuk!

Het interieur kan tegen meerprijs met leer worden bekleed en dan zijn er ineens wel speelse kleuren mogelijk. Bij dit exemplaar oranje inzetstukken en daarbij aansluitende stiksels. Andere kleuren zijn ook mogelijk. Het gaat hier om een Nederlandse inbreng, want het betreft een zogenaamde dealeroptie die achteraf wordt toegevoegd. De meerprijs ligt met 1495 euro gemiddeld onder de normale prijs voor lederen bekleding af fabriek.

Traploos verschuifbaar

De Urban Cruiser heeft een relatief hoge carrosserie, daardoor zitten passagiers redelijk rechtop en hebben ze minder ruimte in de lengte nodig. Dat verklaart waarom de auto ondanks zijn bescheiden afmetingen voldoende ruim voor vier volwassenen biedt. Bovendien kan de achterbank in twee delen in de lengte worden verschoven om nagenoeg traploos te kunnen kiezen voor meer been- of meer bagageruimte. Met de bank in gebruik varieert het bagagevolume op deze manier van 314 tot 388 liter.

Los van de uitrustingsvarianten is de Urban Cruiser er maar in één technische uitvoering. In het vooronder ligt de bekende 1,3 liter 16-klepper met variabele kleptiming.

Deze levert 100 pk en een koppel van 132 Nm. Ondanks een voertuiggewicht van 1105 kg, wat niet overdreven veel is, geeft de motor het gevoel dat er hard aan getrokken moet worden.

Een beetje vlot met het verkeer meekomen staat gelijk aan geregeld flink het gas in trappen en pas bij hogere toerentallen schakelen met de standaard zesbak. De acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden is niet opmerkelijk en datzelfde geldt voor een top van 175 km/u.

Wel bezit de Urban Cruiser standaard een start-stopsysteem, waarmee rijdend in druk verkeer, bij stoplichten en in files brandstof wordt bespaard. Dat blijft niet zonder effect, een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15 is ronduit goed. De auto krijgt bovendien een B-label en bijbehorende korting op de bpm.

Stadskruiser

De wielophanging, voor onafhankelijk volgens het McPhersonprincipe en achter met een torderend aslichaam, is gemaakt op modern gebruik in de stad en ook daarbuiten. Vroeger stond een starre achteras voor minder comfort, maar daarvan geeft de Toyota geen blijk.

Door zijn relatief grote wielen met flinke banden (16 inch) heeft de stadskruiser geen enkele moeite met verkeersdrempels of ander ongerief. Hij nodigt niet enorm uit tot sportief rijden, maar daarvoor is de Urban Cruiser ook niet gemaakt.

Conclusie is dat de wat onduidelijk propositie het dichtst bij de Kia Soul komt. Maar dat straft de prijs helaas weer af: 19.990 euro voor de Aspiration en 21.350 euro voor de Dynamic.


Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic

Waardering

  • moderne vormgeving met grappige details, behoorlijk ruim interieur, prettig onderstel.

– onduidelijk positionering, motor komt wat kracht tekort, prijs.

Techniek

Cilinderinhoud: 1329 cc; maximumvermogen: 74 kW/100 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 132 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,5 seconden; topsnelheid: 175 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3930 mm; breedte: 1725 mm; hoogte: 1525 mm; wielbasis: 2460 mm; gewicht: 1105 kilogram; inhoud bagageruimte: 314-749 liter; brandstoftank: 42 liter; Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic: 21.350 euro.

Alternatieven

Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive: 20.695 euro

Voor hetzelfde geld een aanzienlijk ruimtere auto door grotere lengte en forse hoogte. Als gezinsauto dus meer geschikt en ook voorzien van volop modische details. De instapmotor is net als bij de Toyota niet bijster kwiek, maar komt wel vlotter over.

Kia Soul 1.6 X-ecutive: 20.395 euro

Komt het meest in de richting van de Urban Cruiser, maar is qua afmetingen net een klein maatje groter. De standaard 1,6 liter motor levert lekker vlotte prestaties bij een keurig gemiddeld brandstofverbruik. Kent veel originele interieurdetails.

Renault Grand Modus TCe100 Dynamique: 19.265 euro

De lange versie van de Modus biedt veel binnenruimte en de flexibiliteit wordt gewaarborgd door zijn verschuifbare achterbank. De 1,2 liter turbomotor levert een fors vermogen en heeft een gunstig energielabel (B). In laadvolume overtreft de Grand Modus de C3 Picasso niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer