Economie

Espresso holt Senseo achterna

Philips ziet de voorgenomen overname van Saeco, de Italiaanse fabrikant van espressomachines, als een „aanvulling.” Als het gaat om espressomachines is Philips in tien Europese landen actief, maar de Eindhovenaren zelf omschrijven Saeco als marktleider in Europa.

ANP
26 May 2009 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 07:59
Philips ziet de voorgenomen overname van Saeco, de Italiaanse fabrikant van espressomachines, als een „aanvulling.” Foto iStockPhoto
Philips ziet de voorgenomen overname van Saeco, de Italiaanse fabrikant van espressomachines, als een „aanvulling.” Foto iStockPhoto

Het Nederlandse Philips is al bekend van machines met koffiefilter, van snelfiltermaling en van Senseo, het koffiesysteem met de koffiepads. Door zich meer te richten op espressomachines begeeft Philips zich in „het hogere segment in de markt”, zegt een marketing­deskundige van marktonderzoeksbureau Gfk. De prijs van een apparaat van Saeco kan oplopen tot honderden euro’s. Daarmee zijn ze doorgaans veel duurder dan een Senseo.De Senseo is bij de consument in opmars, maar dat geldt –in kleinere vorm– zeker ook voor de espresso. Gemeten in kilo’s waren de Senseopads afgelopen jaar goed voor 33,6 procent van de koffie in ons land, meer dan de 31,2 procent een jaar eerder, meldt de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT). Gelijktijdig steeg de verkoop van espressokoffie van 2,3 procent naar 3 procent. Een flinke groei, maar nog steeds een bescheiden deel van de markt, zegt Tijmen de Vries van de VNKT.

Ook volgens cijfers van Nielsen, een bureau dat onderzoek doet naar de inhoud van supermarktkarretjes, is espresso in opmars. Volgens de meest recente cijfers is er tussen mei vorig jaar en mei dit jaar 1,9 miljoen kilo espresso verkocht. In het jaar daarvoor was dat 1,5 miljoen kilo en nog een jaar eerder 1,1 miljoen kilo.

In totaal drinkt de Nederlander gemiddeld zo’n 145 liter koffie per jaar, ofwel ruim drie koppen per dag. Dat is al jaren zo en de koffieplas lijkt niet verder te groeien, aldus de VNKT.

Lange tijd gold dat het zetten van koffie snel, gemakkelijk en goedkoop moest zijn, zegt Jeroen Veldkamp, voorzitter van de stichting Dutch Coffee Promotion. Volgens hem wil de consument tegenwoordig vooral kwaliteit. Zo signaleert hij een toegenomen belangstelling voor speciaalzaken en koffiebars, maar ook thuis moet de koffie uitstekend zijn.

Een espressomachine stuwt heet water onder druk door versgemalen koffie en dat zorgt voor smaak en aroma, die de Nederlander heeft leren waarderen. Het gaat dan niet alleen om de pikzwarte koffie in de piepkleine kopjes, maar ook om varianten als cappuccino. Deze koffie met opgeschuimde melk valt op de nuchtere maag minder zwaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer