Kwiek, olijk en zuinig

Particuliere aankopen van nieuwe personenauto’s concentreren zich steeds meer op klein en zuinig. Dat is goed nieuws voor Suzuki. Het merk zette dit voorjaar de nieuwe Alto in de showroom.

Tony Vos
15 May 2009 12:45Gewijzigd op 14 November 2020 07:55
Kwieke, olijke Suzuki Alto. Foto Tony Vos
Kwieke, olijke Suzuki Alto. Foto Tony Vos

Deze compacte vijfdeurs zal ongetwijfeld weer een belangrijke rol in de verkopen van het merk gaan spelen.Suzuki houdt de Alto betaalbaar door het model net als bij de vorige generatie te produceren in het lagelonenland India, waar een hypermoderne fabriek staat. De auto is exact 3,5 meter lang en valt door zijn gunstige verbruik en CO2-uitstoot vol in de prijzen met betrekking tot milieulabel en de daaraan gekoppelde bpm-vrijstelling, slechts een kwart van het normale tarief van de wegenbelasting en 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Geen slecht begin als er nog geen meter met de Alto is gereden.

Interieurvolume

De nieuwe Alto oogt vooral aan de voorzijde modern en vlot, mede dankzij de bolle koplampen. De Exclusive vult dit aan met mistlampen op de hoeken van de voorbumper. De 14 inch wielen beschikken over smalle banden in de maat 155. Suzuki bespaarde kosten bij de achterportieren, waarvan de ruiten alleen naar buiten openklappen.

De achterkant van het model loopt behoorlijk recht af. Dit is hét middel om een maximaal interieur­volume te bereiken. De Alto oogt aan de achterzijde minder speels dan aan de voorkant. De ontwerpers zijn hier ook niet consequent geweest bij de vormgeving van de verschillende onderdelen. Ondanks dat zal de Alto alleen al door het imago van zijn voorgangers –betrouwbaarheid en lage kilometerkostprijs– op grote belangstelling kunnen rekenen.

Olijk geheel

Een interieur dat vooral uit relatiefharde kunststoffen bestaat, is voor eenauto uit het A-segment geen schande.Gelukkig wordt er gespeeld met zwart- en grijstinten. In combinatie met de fantasievolle bekleding levert dit een olijk geheel op.

Het instrumentarium doet denken aan de Fiat 500, omdat dit slechts bestaat uit een grote, ronde snelheidsmeter direct achter het stuur. De hoogteverstelling van de stuurkolom is dusdanig dat de bovenrand van het stuur een deel van de snelheidsmeter overlapt. Bij de Executive staat een kleine toerenteller als losse unit links tegen de voorruit aan.

Draaiknoppen

De ventilatieroosters boven de middenconsole vormen stilistisch één geheel met de af fabriek gemonteerde audio-installatie. Daaronder bevinden zich drie draaiknoppen voor de verwarming en de ventilatie, bij de Exclusive aangevuld met een handmatig te bedienen airco.

De buitenspiegels kennen een handmatige verstelling van binnenuit, de voorportierruiten openen met een druk op de knop, waarbij de knop voor de passagiersdeur ook alleen op de betreffende deur zit. Van de twee bekerhouders onder in de console wordt er één in beslag genomen door de verplaatsbare asbak. Opbergruimte zit in de portierbakken en in een vak tegenover de voorpassagier. De Alto beschikt niet over een afsluitbaar dashboardkastje.

Driecilinder

De niet bepaald grote stoelen bieden een behoorlijke zitpositie, zeker voor de korte ritten die met dit soort auto’s worden gereden. Maar ook bij langere snelwegritten is geen sprake van buitensporige vermoeid. De ruimte op de achterbank is voor volwassenen allesbehalve royaal, maar voldoet prima voor kinderen.

Het bagagevolume blijft beperkt tot 129 liter, maar bij de Exclusive kan de bank in twee delen plat. De hoge bumper zorgt wel voor een flinke til-drempel en de afwerking van de bagageruimte laat wat te wensen over.

Voorin ligt de vertrouwde 1,0 liter driecilinder benzinemotor, goed voor 68 pk. Daarbij hoort een koppel van 90 Nm en dat is normaal voor een motor van deze omvang. Het bescheiden gewicht van 830 kg staat een keurig prestatieniveau niet in de weg. Zo accelereert de Alto in 14 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en bereikt na even aanhouden een top van 155 km/u.

Dergelijke cijfers staan leuk op papier, maar de praktijk telt. De Alto komt tijdens de testperiode ook echt kwiek over. De bediening van de vijfbak gaat soepel en de elektrische stuurbekrachtiging is met name bij manoeuvreren een welkome hulp.

Rechtervoet

Suzuki belooft een brandstof­verbruik van 1 op 22,7, maar dat is moeilijk te realiseren. Wie nergens op let en het maximale uit de Alto haalt, rijdt gemiddeld 1 op 15. Met een enigszins beheerste rechtervoet kan het praktijkgemiddelde echter heel gemakkelijk tussen de 1 op 18 en de 1 op 20 liggen.

De Exclusive staat aan de top van het programma en komt op 10.499 euro. De Comfort staat een trede lager met 8499 euro en wie echt ”back to the basics” wil, geeft 7999 euro uit aan de Base. De Comfort en de Exclusive zijn er tevens met een automaat. Helaas krijgt die variant door een hoger brandstofverbruik een B-label en verliest hij ook het voordeel bij wegenbelasting en bijtelling.


Suzuki Alto 1.0 Exclusive

Waardering

  • zeer betaalbaar door maximale subsidies, standaard vijfdeurs, aanschafprijs
  • ruimte achterin, harde kunststoffen in interieur, afwerking op details

Techniek

Cilinderinhoud: 996 cc; maximumvermogen: 50 kW/68 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 90 Nm bij 3400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14 seconden; topsnelheid: 155 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3500 mm; breedte: 1600 mm; hoogte: 1470 mm; wielbasis: 2360 mm; gewicht: 830 kg; inhoud bagageruimte: 129-774 liter; brandstoftank: 35 liter; Suzuki Alto 1.0 Exclusive: 10.499 euro.

Alternatieven

Chevrolet Matiz 0.8 Style: 10.745 euro

De driecilinder in de Matiz is van origine een Suzukikrachtbron, maar dan uit een eerdere generatie. De auto maakt door zijn bolle vormen nog steeds een moderne indruk en is wat ruimer dan de Alto. De rijeigenschappen zijn onderhevig aan de tand des tijds. De Matiz heeft een B-label.

Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate: 10.095 euro

Gebaseerd op de huidige Renault Clio is de Dacia Sandero een flinke slag groter en biedt meer ruimte aan achterpassagiers en bagage. Met de zojuist gelanceerde 1.2 16V motor heeft de Sandero een B-label. Rijdend is de Sandero gewoon veel meer auto.

Daihatsu Cuore 1.0 Comfort: 10.399 euro

De directe tegenhanger van de Alto, die mede dankzij zijn hoekige achterkant aanzienlijk ruimer is van binnen. Ongelofelijk dat vier volwassenen hier een hoogwaardige zitpositie hebben. Wat algehele presentatie betreft maakt de Cuore ook een meer verzorgde indruk en hij past in dezelfde subsidiestroom als de Alto.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer