Voor 2000 euro een goede occasion
De bouwkwaliteit van auto’s is enorm verbeterd. Dit heeft zijn weerslag op de onderkant van de markt. Wat mag een koper met 2000 euro op zak verwachten?
Wie in de jaren tachtig op zoek ging naar een betaalbare gebruikte auto, moest rekening houden met roest en narigheid. Het is niet verwonderlijk dat het toenmalige TROS-televisieprogramma ”Het wrak van de weg” geen enkele moeite had om voor iedere uitzending een aansprekende kneus te vinden.De doorsneeconsument wil voor zo min mogelijk geld een auto vinden die nog wat jaren meekan, die niet ouder is dan tien jaar en zo mogelijk met een tellerstand royaal onder de 200.000 kilometer.
Er zijn voldoende occasionsites om door het aanbod te kunnen bladeren, zoals autotrack.nl en autotrader.nl. Het is gewoon een kwestie van de randvoorwaarden invullen en zien wat er zoal te koop staat.
Binnen de gestelde grenzen blijken twee soorten auto’s te vinden. Allereerst is er een behoorlijk aanbod aan zuinige, compacte modellen uit de bouwjaren 1999 tot en met 2001. Denk daarbij aan de oerversie van de Fiat Panda, de Suzuki Alto van twee generaties terug, de weinig bekende Kia Pride en de Daewoo Matiz. Het zijn handige auto’s voor gebruik over niet te lange afstanden. Zo hebben de eerste eigenaren er ook over gedacht, gezien het feit dat deze auto’s gemiddeld gesproken niet zo veel kilometers hebben gereden.
Een als betrouwbaar bekendstaand model als de Suzuki Alto met net 81.000 kilometer (1950 euro) op de teller moet nog heel lang meekunnen. Zit er geen addertje onder het gras? Niet echt, alleen is de Suzuki geel en de lakkleur is medebepalend voor wat een gebruikte auto waard is.
De andere categorie die binnen de gestelde zoekcriteria past, zijn wonderlijk genoeg middenklassestationwagons. Voor niet meer dan 2000 euro is er beslist een keuze te maken uit modellen als de Fiat Marea Weekend, de Hyundai Lantra Wagon en een enkele Citroën Xsara Break. Allemaal auto’s die te koop staan bij Bovag-garagebedrijven.
Wie echter voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en voor zo weinig mogelijk geld een auto koopt, moet wel rekening houden met deukjes, krassen en soms zelfs serieuze schades. Vooral dat laatste kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Sommige auto’s zijn gewoon betaalbaar vanwege de combinatie van een behoorlijk aanbod en een geringe vraag. Dit geldt onder andere voor een merk als Daewoo. Maar dat zegt helemaal niets over de kwaliteit en de betrouwbaarheid.
Wie denkt de kip met de gouden eieren gevonden te hebben, doet er vooral in deze categorie verstandig aan een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Al lijkt dat in verhouding tot het aanschafbedrag wellicht weggegooid geld. Dekra doet onafhankelijke occasionkeuringen vanaf 255 euro (dekra.nl). Het tarief van de ANWB ligt voor leden een stuk gunstiger (vanaf 154,50 euro).
De automarkt staat als gevolg van de economische crisis behoorlijk onder druk. Garagebedrijven willen maar wat graag hun voorraad uitdunnen. Dus wie niet bang is om flink te onderhandelen, kan om op maximaal 2000 euro uit te komen rustig naar wat duurdere exemplaren gaan kijken.
Het blijkt zelfs mogelijk om een echte exoot te kopen, zoals een keurig uitziende MGF Roadster in British Racing Green. Met minder dan 100.000 kilometer op de teller. Wat er mis is met de vraagprijs van 2450 euro? Het betreft een instinkertje, de auto bezit nog geen Nederlands kenteken. Er komt dus nog 700 euro bij. Overigens: het stuur zit in deze auto aan de rechterkant.