Vierwielaangedreven Japanner verdient meer

Subaru wist zich onlangs op een opvallende wijze in de kijker te spelen. Het eigenzinnige Japanse merk had daar niet eens een nieuw model voor nodig. Het grootste automagazine van Nederland kende Subaru wederom de hoofdprijs toe in zijn jaarlijkse onderzoek naar de tevredenheid onder de berijders. Reden temeer om de nieuwe Subaru Forester aan een test te onderwerpen.

Arno Witvliet
3 January 2003 12:25Gewijzigd op 14 November 2020 00:02
Net als elke Subaru heeft de Forester vierwielaandrijving. De auto houdt het midden tussen een SUV en een stationwagen en is daarom moeilijk in een nu geldende typecategorie onder te brengen. Dat neemt niet weg dat de nieuweling meer waardering verdient d
Net als elke Subaru heeft de Forester vierwielaandrijving. De auto houdt het midden tussen een SUV en een stationwagen en is daarom moeilijk in een nu geldende typecategorie onder te brengen. Dat neemt niet weg dat de nieuweling meer waardering verdient d

Eigenlijk is het vreemd dat Subaru al jarenlang een bestaan in de marge van de markt leidt. Het merk bedient zich niet van spraakmakende en kostbare reclamecampagnes om zijn auto’s aan de man te brengen, maar dat hoeft geen reden te zijn voor het uitblijven van succes. Sinds jaar en dag ijvert Subaru voor een bescheiden afzet. De mannen en vrouwen van het sterrenmerk doen dat met uitstekende producten. Uit allerlei technische evaluaties blijkt dat de Subaru’s extreem betrouwbaar zijn.

Ook Subaru’s op leeftijd weten hun eigenaren vrijwel probleemloos te bedienen. Zelfs het dealerapparaat -dat op het eerste gezicht niet bijzonder professioneel opgezet lijkt te zijn- oogst een uitstekende waardering. Het lijkt wel alsof Subaru hetzelfde lot beschoren is als die fijne restaurantjes waar het voor een redelijke prijs uitstekend eten is. Zodra zo’n restaurant meer bekendheid krijgt, gaan de prijzen navenant omhoog. Reden genoeg voor de fijnproevers om zo’n adresje te koesteren en niet al hun vrienden en kennissen op het bestaan ervan te attenderen.

Subaru kenmerkt zich sinds jaar en dag door een consequente toepassing van vierwielaandrijving. Van alle Subaru’s worden zowel de voorwielen als de achterwielen aangedreven. In het vlakke Nederland, dat klimatologisch geen land van extremen is, worden de voordelen van vierwielaandrijving niet op waarde geschat. In Alpenlanden als Zwitserland en Oostenrijk daarentegen zijn de Japanse Subaru’s echter mateloos populair. Vooral het feit dat Subaru een breed en aantrekkelijk geprijsd assortiment heeft van vierwielaangedreven auto’s is in de bergen een succesfactor van formaat. Vierwielaandrijving komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar kan ook verkleumde handen en bevroren vingertoppen voorkomen. Aandrijving over vier wielen scheelt onmiskenbaar een flink aantal malen sneeuwkettingen omleggen, een werkje dat niemand leuk vindt. Ook niet als je er bedreven in bent.

Ruim vijf jaar na het debuut van de Forester achtte Subaru de tijd rijp voor een nieuwe editie. Niet alleen het uiterlijk van de markante Japanner werd onder handen genomen, ook de techniek werd aangepakt. Op het eerste gezicht hebben de wijzigingen de Forester goed gedaan. De auto ziet er gladder en moderner uit dan zijn voorganger, waarbij vooral de neus er gelikt uitziet. Gebleven is de karakteristieke en zelfs wat controversiële vormgeving, hoewel de carrosserie compleet vernieuwd is. De Forester houdt visueel het midden tussen een stationwagon en een SUV en heeft daardoor een wat onduidelijke positionering. Wie in de markt is voor een stationwagon zal niet snel de Forester op zijn lijstje zetten, terwijl de geïnteresseerde in een SUV de Forester niet stoer en imposant genoeg zal vinden.

Boxergeluid
Subaru houdt sinds jaar en dag vast aan de montage van boxermotoren. Het kenmerk van dit type krachtbron is dat de motor horizontaal geplaatst kan worden. Voordeel hiervan is dat het zwaartepunt van de auto relatief laag ligt, wat meer stabiliteit en minder overhelneigingen betekent. Subaru levert de Forester met twee verschillende benzinemotoren. Beide tellen vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter. Het grote verschil zit in de toepassing van een turbocompressor op de sterkste van het tweetal die het maximumvermogen opschroeft tot 130 kW/177 pk.

De testwagen werd aangedreven door de minst krachtige variant, die goed is voor een maximumvermogen van 92 kW/125 pk bij 5600 tpm. Het maximumkoppel van deze machine bedraagt 184 Nm bij 3600 tpm. De Subaru Forester is met deze krachtbron onder de kap niet bepaald een hardloper. Voor de acceleratie vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h heeft de 1335 kilogram wegende Japanner 11,4 seconden nodig.

De topsnelheid is vastgesteld op 180 km/h, wat uiteraard hoogst illegaal, maar daarom nog niet indrukwekkend is. De viercilinder boxermotor is echter voldoende soepel en sterk om prima met het verkeer mee te kunnen komen. De krachtbron produceert dat typische rasperige boxergeluid. Echt stil is de Forester niet, maar het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken. Wat niet binnen de perken blijft is het brandstofverbruik. Een gemiddelde consumptie van 1 op 9,5 is in dit segment domweg stevig.

Het onderstel van de nieuwe Forester is nagenoeg ongewijzigd van zijn voorganger overgenomen. Daar is niets mis mee, de vorige generatie beschikte over een prima rijeigenschappen. De Forester is comfortabel geveerd. Het onderstel weet goed raad met oneffenheden in het wegdek, maar is niet te zacht geveerd. Subaru heeft een goede balans tussen comfort en stevigheid weten te vinden.

Dat vertaalt zich in een zelfverzekerd weggedrag. De Forester helt in bochten niet noemenswaardig over en ligt als een huis op de weg. De Japanner stuurt ook lekker scherp en direct, al zou de auto bij hoge snelheden wat rustiger en zwaarder mogen sturen. Nu moet je vaker dan nodig correcties uitvoeren, hetgeen de rechtuitstabiliteit niet ten goede komt. De kwaliteit van de handgeschakelde vijfversnellingsbak is echter boven elke twijfel verheven. Remmen doet de Forester verder prima, waarbij ABS als assistent in nood voortaan standaard is.

Variatie
Subaru heeft de Forester ook van een nieuw dashboard. Verdwenen is het grijze en nadrukkelijk plastic ogende instrumentenpaneel. De bestuurder blikt nu tegen een modern vormgegeven dashboard aan dat is opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Ergonomisch gezien laat Subaru hier en daar wat steken vallen, maar dat staat een goede totaalindruk niet in de weg. Voorin zijn twee uitstekende stoelen gemonteerd die niet alleen voldoende ondersteuning bieden maar tevens prima verstelbaar zijn. Jammer genoeg is het stuurwiel alleen in hoogte en niet in lengte verstelbaar. Voorin is er ook voldoende ruimte voor hoofd en benen. Alleen de middenarmsteun beperkt op een vervelende manier je bewegingsvrijheid.

Achterin zegt Subaru 25 millimeter extra gewonnen te hebben ten gerieve van de achterpassagiers. Veel verschil maakt dat nu ook weer niet, maar dat neemt niet weg dat volwassenen alleszins comfortabel vervoerd kunnen worden. De bagageruimte meet een inhoud van 387 liter en is eventueel uit te breiden naar een maximaal beladingsvolume van 1629 liter.

Subaru hanteert een opmerkelijke methode om variatie in het assortiment Foresters aan te brengen. Normaal gesproken wordt een auto in een aantal verschillende uitvoeringen met onderscheiden namen op de markt gebracht. Subaru hanteert formeel slechts twee Foresters, namelijk zonder en met turbocompressor. Een nadere beschouwing van de prijslijst leert evenwel dat er verschil bestaat tussen de Forester 2.0X en de Forester 2.0XT. De basis wordt gevormd door deze Forester 2.0X, die vanaf 26.495 euro standaard voorzien is van zaken als ABS, twee airbags, roofrails, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, hill holder, koplampsproeiers en een radio/cd-speler. Wie 2500 euro extra uitgeeft, krijgt dezelfde auto maar dan verrijkt met sidebags in de voorstoelen, stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en automatisch geregelde airconditioning. De Forester 2.0 XT beschikt dankzij de turbo over extra spierballen en verder over zaken als cruise control, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbaar schuifdak, mistlampen in de voorbumper en een lederen stuurwiel. De Forester 2.0 XT wisselt vanaf 34.495 euro van eigenaar. Zowel de Forester 2.0X als de 2.0XT is leverbaar in combinatie met een automatische viertrapstransmissie.

Succes
De Subaru Forester mag dan een vreemde eend in de bijt zijn, dat maakt de auto niet minder begeerlijk. De nieuwe Forester ziet er niet alleen moderner uit dan zijn voorganger maar is onderhuids ook aanzienlijk verbeterd. En de eerste editie Forester was al een prima auto. Verder heeft Subaru de prijzen voor de Forester 2.0X nauwelijks verhoogd, hetgeen eveneens een compliment waard is. De auto verdient dan ook meer succes dan de Forester tot op heden geboekt heeft. Degenen die zich wel tot aanschaf hebben laten verleiden, zijn opvallend positief over hun Subaru en de dienstverlening eromheen. Het is aan Subaru om deze uitstekende uitgangspositie in gezonde aantallen te vertalen. Aan de Forester zelf zal het uitblijven van succes niet kunnen liggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer