EU krijgt één Europees luchtruim
Vliegtuigen kunnen vanaf 2012 veel reistijd, kerosine en milieuvervuiling besparen. De luchtvaart in Europa krijgt dan efficiëntere routes dankzij de samenvoeging van nationale luchtruimen tot een Europees luchtruim.
Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met een compromis over het Europees luchtruim tussen onderhandelaars van het Europarlement en de EU–landen.De vastgestelde vliegroutes moeten soms onnodige bochten maken, door grenzen in het luchtruim. De gemiddelde vlucht in Europa is 49 kilometer te lang. Door de vorming van een Europees luchtruim zijn kortere routes mogelijk.
De vliegtijd van bijvoorbeeld Amsterdam naar Milaan kan zo 23 procent korter, berekende de Europese Commissie eerder. Die vermoedt dat de logischer indeling totaal 2,4 miljard euro per jaar bespaart.
De vorming van een gemeenschappelijke Europese luchtruim was lang vertraagd door politieke gevoeligheden. CDA–Europarlementariër Corien Wortmann: „De EU–landen hebben jarenlang op de rem gestaan bij de vorming van een Europees luchtruim, omdat ze eigen zeggenschap over hun luchtruim wilde houden. Gelukkig is die weerstand nu doorbroken.”. Als eerste stap zal het luchtruim van Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland binnenkort worden samengevoegd.
Europarlementslid Hennis–Plasschaert (VVD): „Iedereen is het er – in theorie – over eens dat dit van belang voor veiligheid, efficiëntie, betrouwbaarheid, kostenverlaging, capaciteitsverbetering en duurzaamheid. Maar zelfbelang van organisaties en landen bleek soms vaak belangrijker”.
Het Europees luchtruim bestaat vooralsnog uit 650 delen met zestig verschillende controlecentra en 27 verschillende luchtverkeersleidingen.