Kerk & religie

„Je hebt nu een kans om stappen te doen”

„God en dingen moeten dóén, liggen dicht bij elkaar. Maar ik hoop dat je God werkelijk gaat leren ontdekken, als Iemand die het waard is om te volgen, bij Wie het nabijzijn een heerlijkheid is. Als deze conferentie je zou helpen van het slagersidee van God naar het herdersidee van Hem te komen, zou ik God op mijn blote knieën danken.”

Kerkredactie
27 December 2002 20:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:01
DALFSEN - De kerstconferentie van Windroos ging vrijdag voor de 27e keer van start. „Hier kun je door een grens heen komen”, aldus Pim Kalkman. Het thema is dit jaar ”Binnenstebuiten”. - Foto Frank Uijlenbroek
DALFSEN - De kerstconferentie van Windroos ging vrijdag voor de 27e keer van start. „Hier kun je door een grens heen komen”, aldus Pim Kalkman. Het thema is dit jaar ”Binnenstebuiten”. - Foto Frank Uijlenbroek

Tijdens de openingsbijeenkomst van de 27e Windroosconferentie vrijdagmiddag in Dalfsen omschreef Pim Kalkman dit als een van de doelen van de conferentie. Schapen volgen de herder, lichtte hij toe. Toen een gids in Israël dit uitlegde aan een groep toeristen en ze even later een man met een stok achter een kudde schapen zagen jagen, lachten ze de gids uit. De man stapte uit de bus. Toen hij even later weer terugkwam, zei hij: „Het is al opgelost. Het was de herder niet, het was de slager.”

De ongeveer 800 tieners -meer dan 300 zijn er voor de eerste keer- verdiepen zich tijdens de conferentie in de eerste brief van Johannes. Ze maken gebruik van de nog ongepubliceerde werkvertaling van de Nieuwe Bijbelvertaling. Die heeft het Nederlands Bijbelgenootschap „bij hoge uitzondering” ter beschikking gesteld.

Thema is dit jaar: ”Binnen(ste)buiten. Johannes met liefde lezen”. „We keren je binnenstebuiten”, kondigt Pim Kalkman aan. „Het wordt geen leuke conferentie, maar hopelijk wel een mooie.” Het thema moet volgens hem nog groeien de komende dagen. „We hopen dat we jullie concrete handreikingen kunnen doen om met andere ogen naar God en naar jezelf te kijken. We hopen met het lezen van de brief van Johannes tijdens deze conferentie een onstuitbaar verlangen in je op te wekken om Hem te volgen.”

„Je hebt nú een bevoorrechte kans om stappen te doen in je leven die je nog niet hebt gezet”, spoorde Kalkman de jongeren aan. „Je kunt hier door een grens heenkomen. Laat je kwetsbaarheid zien. En wacht daar niet mee tot de laatste bijeenkomst. Neem je kans. ”

De openingsbijeenkomst vrijdagmiddag was, aldus medeorganisator Kees Zeelenberg in een toelichting achteraf, vooral bedoeld om vragen bij het thema op te roepen. Op de beamer kwamen langs: Wat is binnen? Wat is buiten? Is God buiten terwijl wij binnen zijn? Korte, elkaar vlot afwisselende fragmenten op het scherm of op het podium gingen over binnen en buiten zijn.

Een vrouwenstem vertelt bij enkele tekeningen het verhaal van de koster en de zwerver. Een zwerver wil naar de kerk. Op een zondagmorgen gaat hij naar de kerk midden in het dorp. De koster loopt hem tegemoet. „Naar de kerk, dat kan niet zomaar. Om naar binnen te mogen moet je nette kleren aan”, weet die te vertellen. Op zaterdag koopt de zwerver een oud maar net pak. De volgende zondag houdt de koster hem weer staande. „Je hebt nog steeds vieze versleten schoenen”, is nu het commentaar. De zwerver spaart weer een hele week. Hij laat zijn schoenen repareren en poetsen. De volgende zondag -de koster heeft hem al verwacht- houdt hij de zwerver bij het hek tegen. De koster wijst naar een bord: Verboden voor zwervers. De zwerver slaat zijn ogen neer, terwijl de stoet nette mensen naar binnen gaat. Het regent. De zwerver gaat onder een boom zitten. Hij huilt, maar dat kun je niet goed zien. Hij bidt tot God: „Ik kom daar gewoon niet binnen.” Dan zegt God: „Zwerver, troost je. Ik heb hetzelfde probleem.”

Op een ander moment passeren er portretten van onder anderen Luther, Calvijn, Mandela, prins Claus, president Bush, Osama bin Laden, sinterklaas, Harry Potter en Arafat. De afsluitende vraag: „Zijn zij binnen? Zijn zij buiten? Zijn zij heilig?”

„Het is”, aldus Zeelenberg, „helemaal niet zo helder wie binnen is of wie buiten is.” Door de bijbelstudies heen zoek je God dichterbij te brengen, licht hij de bedoeling van de conferentie toe. „Uiteindelijk hoop je dat je het kruis van Christus en Zijn liefde mag ontvouwen. Daarvoor gebruiken we een enorme aanloop.”

De conferentie bestaat uit oude bekende ingrediënten: bijbelstudie, doe-het-zelfwinkels, keuzeprogramma’s, een gebedswacht, veel zingen onder leiding van een band, midnightprogramma’s met cabaret, film, sterrenwandeltocht, nachtvoetbal of een verhaal voor het slapen gaan. De keuzeprogramma’s op zaterdagavond cirkelen rond vijf thema’s: liefde en vriendschap, geestelijke groei en spiritualiteit, kerk en gemeenschap, wereld en eindtijd, ontspanning en creativiteit.

Dit keer valt er ook een zondag in de conferentie, die tot en met maandag duurt. Er is echter geen kerkdienst. Bewust niet. Zeelenberg: „We zijn geen gemeente. Het zijn jongeren overal vandaan. Laat je een predikant vanbuiten komen, dan heeft hij ook nauwelijks in de gaten waar deze jongeren op zo’n moment zitten. We zetten onze vier bijbelstudies gewoon door en leggen zondag bijvoorbeeld in het gebed wel linken naar de gemeente thuis. ’s Morgens gaat het over de liefde van God, ’s avonds is er een lofprijzingssamenkomst en geven we daarop antwoord. Dan lezen we ook de geloofsbelijdenis.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer