Niet frivool, maar zakelijk
Of de automarkt zich gaat concentreren op compacte auto’s of niet, de middenklasse zal altijd een belangrijke rol blijven spelen. Een goede middenklasser is voor een automerk nodig om overeind te blijven. Sterker: sommige concerns drijven er volledig op. Renault lanceerde kortgeleden de derde generatie Mégane.
Kopers van een nieuwe auto zoeken veiligheid, geborgenheid en een ingetogen design. Zorg voor het milieu staat ook hoog in het vaandel. De frivoliteiten van een aantal jaren geleden passen niet bij deze tijd. Renault doet er daarom verstandig aan de nieuwe Mégane een meer bescheiden en kwalitatief hoogwaardige uitstraling mee te geven. De lijn die met de huidige Laguna is neergezet wordt hierbij gevolgd en beslist beter uitgewerkt.De vijfdeurs Mégane staat nu in de showroom. De komende maanden volgt een veelheid aan carrosserievarianten. Op volle sterkte zal de reeks uit minimaal zes verschillende modellen bestaan. In de pijplijn zitten de verrassend sportief ogende driedeurs coupé, de korte en lange Scénic en daarna nog de Estate en coupé-cabriolet.
De basis van de nieuwe Renault is vertrouwd, omdat het merk uitging van de bodemgroep van het bestaande model. Deze is op vrijwel alle details aangepast en verbeterd. Gelukkig behoudt de auto zijn rijcomfort. Voor een deel mag dit worden toegeschreven aan de afstemming van vering en demping en deels ook aan de relatief hoge banden in combinatie met de 15 inch stalen wielen (standaard) of de optionele 16 inch lichtmetalen exemplaren.
Het chassis is op tal van plaatsen extra versterkt. Dat uit zich vooral in de algehele dynamiek van de auto. Het stuur geeft geen hinderlijke trillingen door, terwijl andere resonanties nauwelijks waarneembaar zijn. Volgens de algeheel gebruikelijke trend neemt het gewicht van de nieuwe Mégane ondanks alle verbeteringen juist af, dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen.
Meesturende koplampen
De vormgeving komt wellicht minder opvallend over, zeker in vergelijking met het uitlopende model, maar de Mégane toont vooral lager en langer. Het front doet wat denken aan de Laguna, met dit verschil dat de voorkant van de Mégane door zijn breedte veel meer in balans is. Opmerkelijk genoeg bevat de sluitrand van de motorkap een flinke kier die door het logo wordt overbrugd. Dit moet een stilistische reden hebben, maar welke blijkt geheel duidelijk.
Opmerkelijke details aan het profiel betreffen de stevige stootranden onder aan de carrosserie, de oplopende ruitlijn, richtingaanwijzers in de spiegelbehuizing en beeldbepalend grote achterlichten. Een deel daarvan zit op de achterklep, zodat een behoorlijk brede doorgang naar de bagageruimte wordt verkregen. De inhoud hiervan groeide flink ten opzichte van het vorige model en komt nu uit op minimaal 372 liter tot maximaal 1162 liter als de achterbank in delen wordt neergeklapt.
De 16 inch lichtmetalen wielen vormen een optie net zoals de meesturende bi-xenon koplampen die samen met de handsfree kaart en de metaalkleurige portiergrepen het zogenaamde Pack Introduction vormen. De meerprijs blijft tot 995 euro beperkt. Wie gecharmeerd is van een glazen dak waarvan de voorste helft elektrisch geopend kan worden én van donker privacy glass vanaf de B-stijl, krijgt voor hetzelfde bedrag het Pack Eclipse.
Discussiepunt
De voelbare kwaliteit en vooral het verbeteren ervan heeft bij Renault een hoge prioriteit. Dat komt bij de Mégane het meest duidelijk in het interieur tot uitdrukking. Door zowel vormgeving als materiaalgebruik wordt hier het niveau van de grotere Laguna bereikt. Veel materialen zijn vriendelijk zacht en prettig om aan te raken.
Op twee spaken van het in hoogte en diepte verstelbare stuur zitten de bedieningsknoppen van de cruisecontrol, terwijl de bekende hendel voor de radiobediening direct rechts achter het stuur is gepositioneerd.
Een enkele ontwerper bij Renault heeft blijkbaar nog de vroegere frivoliteit in het hoofd zitten, gezien het instrumentarium met een centraal geplaatst digitale display. Daarop zijn groot en makkelijk de snelheid afleesbaar met direct eronder de brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur. Dit display geldt als enige stilistische discussiepunt van de hele auto. De analoge toerenteller kreeg links een plek. Rechts zit nog een display voor de boordcomputer en de kilometertellers.
De Expression uitvoering beschikt over een handbediende airco, terwijl een automatische versie met gescheiden temperatuurregeling optioneel tot de mogelijkheden behoort. Een radio/cd-speler is eveneens standaard, een cd- of dvd-navigatiesysteem vergt een extra uitgave. Jammer dat Renault voor die laatste optie een erg goedkoop ogende kunststof omlijsting heeft bedacht. Dit heeft weinig met voelbare kwaliteit te maken.
Renault is het aan haar stand verplicht om de Mégane goede stoelen mee te geven. De ruimte op de vier zitplaatsen is dan ook uitstekend, de Mégane behoort tot de meest volumineuze auto’s in het segment.
A-label
De instapdieselmotor, een 1,5 liter dCi die 90 pk levert en een koppel van 200 Nm, krijgt het zogenaamde Eco2-logo. Dit betekent onder meer dat de CO(in2(-uitstoot beneden de 140 g/km ligt. Sterker nog: de auto haalt zelfs 118 g/km en dat is weer goed voor een A-label. Deze versie valt helaas nét buiten de prijzen voor wat betreft de 20 procentbijtelling, maar Renault komt binnenkort met een nieuwe versie van de 110 pk dCi die met 115 g/km wel aan de eisen voldoet.
De minst krachtige diesel voldoet heel behoorlijk in de 1190 kilo wegende auto. In 12,5 seconden sprint de Mégane naar de 100 en topt op 180 km/u. De 90 pk diesel heeft volgens officiële cijfers een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 22,2. In de praktijk lijkt een dorst tussen de 1 op 15 en 1 op 17 realistischer.
Renault voerde een belangrijke verbetering door aan de besturing, waardoor deze veel directer en communicatiever is. Ook maakte de fabrikant werk van het stabielere wielophanging wat het comfort ten goede komt. Het merk claimt een laag geluidsniveau bij de nieuwe Mégane, maar dat komt bij de 1.5 dCi niet helemaal uit de verf, al is de machine beslist niet té rumoerig.
De Méganereeks start met de 1.6 benzine in Authentique-uitvoering voor 19.700 euro. De dCi 90 is er alleen als Expression voor 24.700 euro.
Renault Mégane Expression 1.5 dCi 90
Waardering
- voelbare kwaliteit, interieurruimte, stoelen en rijcomfort, verbeterde besturing
- geluidsproductie, digitale display als snelheidsmeter
Techniek
Cilinderinhoud: 1461 cc; maximumvermogen: 66 kW/90 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 200 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,5 seconden; topsnelheid: 180 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4295 mm; breedte: 1808 mm; hoogte: 1471 mm; wielbasis: 2641 mm; gewicht: 1190 kilogram; inhoud bagageruimte: 372-1162 liter; brandstoftank: 60 liter; Renault Mégane Expression 1.5 dCi 90, 24.700 euro.
Alternatieven
Ford Focus 1.6 TDCi Trend 5d: 24.825 euro
Al wat langer op de markt, maar door zijn uitstekende onderstel nog steeds een van de fijnst rijdende middenklassers. De 1,6 liter dieselmotor wordt breed ingezet en gewaardeerd. Door de uitgebreide facelift kan de Focus nog prima in het segment mee en weet hij de Renault ook qua uitrusting goed bij te houden.
Peugeot 308 1.6 HDiF X-line 5d: 24.150 euro
De vormgeving van de 308 is wat plomper dan van de 307, maar de auto is wel groter qua interieur. Het onderstel is vooral op comfort gericht en de diesel sluit goed bij dat plaatje aan. Als de uitrusting op niveau wordt gebracht is de 308 beslist niet goedkoop.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 5-d: 24.595 euro
Splinternieuwe, zeer zuinige dieselmotor die mee moet komen met de 1,5 en 1,6 liters van de concurrentie. Prijsverschil met de huidige 2 liter is relatief bescheiden, maar de koper wordt net zoals bij alle auto’s in dit vergelijk getrakteerd op een A-label. Helaas ook hier geen 20 procentbijtelling, daarvoor is het wachten op de Bluemotion.