Economie

NMa krijgt klachten over AH-blauw

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft van consumenten klachten gekregen over de overvloed aan Albert Heijnfilialen. Volgens de klagers „kleurt de stad of wijk wel heel blauw”, zo bevestigde een woordvoerster van de NMa berichtgeving van de NOS vrijdag.

ANP
23 January 2009 20:16Gewijzigd op 14 November 2020 07:09

In totaal ontving de NMa zo’n twintig klachten sinds begin dit jaar.„Klanten klagen dat ze nu verder weg moeten om in een andere supermarkt boodschappen te kunnen doen”, aldus de zegsvrouw.

De keuze van supermarkten is in plaatsen als Den Haag, Amsterdam of Pijnacker beperkter geworden, omdat Albert Heijn druk doende is met het ombouwen van voormalige C1000-vestigingen.

Vorig jaar stootte moederconcern Ahold zijn belang in branchegenoot Schuitema af in ruil voor onder meer een geldbedrag en tientallen C1000-winkels. Deze verkoop is voorgelegd aan de Europese mededingingsautoriteiten, die de transactie goedkeurden.

De NMa kan wat aan een mogelijke dominantie van Albert Heijn doen als het bedrijf overnames zou gaan doen of misbruik maakt van een mogelijk (lokaal) monopolie.

Albert Heijn liet gisteren weten dat het zelf geen klachten van consumenten heeft ontvangen. „We hebben veel tevreden klanten”, aldus een woordvoerder. Met de ombouw is volgens de zegsman rekening gehouden met het assortiment van de voormalige C1000-winkels. „Het gaat er bij ons niet om zo veel mogelijk blauwe bordjes te krijgen”, aldus de woordvoerder.

Albert Heijn is marktleider in Nederland en had vorig jaar gemiddeld een marktaandeel van 31,3 procent, 1,8 procentpunt meer dan in 2007. Een half procentpunt van deze toename schrijft Albert Heijn toe aan de ruim vijftig overgenomen C1000-winkels van Schuitema.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer