Economie

EU wil enkelvoudige olietanker verbieden

De landen van de Europese Unie sturen erop aan om alle enkelvoudige olietankers die ouder zijn dan vijftien jaar, versneld uit de vaart te nemen.

ANP
6 December 2002 20:29Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

Onder druk van Nederland gaat de maatregel niet meteen in, zo bleek vrijdag na afloop van een raad van EU-ministers van Transport.

De EU-landen hadden al eerder afgesproken om enkelwandige tankers uit de vaart te nemen, uiterlijk in 2015. Binnenkort komt de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, met een voorstel om dat te vervroegen. Volgens een woordvoerder wordt het waarschijnlijk 2010.

Op verzoek van Nederland voert de Commissie wel eerst een studie uit naar de vraag of er wel genoeg dubbelwandige tankers op de wereld rondvaren die als alternatief kunnen dienen.

Daarnaast hebben de EU-ministers elkaar beloofd nu al enkelwandige schepen die de zwaarste soorten olie vervoeren, de toegang tot hun havens te ontzeggen. Deze belofte is echter niet afdwingbaar. Verder mogen landen die dat willen, gevaarlijke schepen weren uit een zone van 200 mijl van hun kust. Dat zou een omweg kunnen betekenen voor vaartuigen richting Rotterdam.

De olietankers stonden op de agenda, omdat onlangs voor de Spaanse kust de (enkelwandige) tanker ”Prestige” is vergaan. De olievlekken hebben de stranden besmeurd en nieuwe vlekken zijn op komst. Vooral de Spanjaarden drongen daarom aan op maatregelen.

Nederland echter hield de boot af. Volgens minister De Boer van Verkeer moeten landen eerst eens de bestaande afspraken nakomen. Hij wees er nog eens fijntjes op dat de ramp met de Prestige niet was voorgekomen als Spanje toestemming had gegeven het schip naar een veilige haven te slepen. In plaats daarvan dwong Madrid de tanker naar de volle oceaan te varen. „Wat we nu aan het doen zijn, is letterlijk dweilen met de kraan open”, zei hij. De vrijdag overeengekomen maatregelen zijn volgens hem „effectief en vooral ook realistisch.”

Voor Nederland stonden vrijdag grote belangen op het spel. Als de enkelwandige schepen meteen helemaal verboden waren, zou dat een slechte zaak zijn voor de haven van Rotterdam, waar jaarlijks 130 miljoen ton olie wordt overgeslagen.

De ministers streven verder naar het creëren van een noodfonds voor als het toch misgaat. De huidige pot van 300 miljoen euro voor het opruimen van gelekte olie moet omhoog naar 1 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer