Biologisch product valt in de smaak
Nederlandse consumenten staan positief tegenover biologische producten in de supermarkt.
Zij kopen biologisch vlees voor dagelijks gebruik en niet alleen voor speciale gelegenheden.Dat blijkt uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van onderzoeksinstituut LEI, onderdeel van de Wageningen Universiteit. Het LEI interviewde 24 mensen die af en toe een biologische aankoop doen in de supermarkt.
De consument ziet biologische voedingsproducten veelal als gewone producten voor gewone gebruiksmomenten, aldus de onderzoekers. Producten voor dagelijks gebruik zijn volgens de wetenschappers gemaksproducten. Consumenten hoeven in de supermarkt niet lang stil te staan bij de aanschaf en ook de bereiding van die producten kost weinig tijd.
De combinatie van gemak en biologisch draagt volgens de onderzoekers bij aan afzwakking van het geitenwollensokkenimago van biologisch voedsel. Toch vinden sommige consumenten dat gemak en biologisch niet verenigbaar zijn. Veel verpakkingsmateriaal is bijvoorbeeld in strijd met de biologische gedachte.
Talrijke mensen kiezen verder voor biologisch vlees vanwege de smaak, een beter dierenwelzijn en omdat het goed voor de eigen gezondheid zou zijn.