Klant wil vooral vers en luxe voor kerstdis
Klanten van supermarkten kopen vooral verse producten voor hun kerstdiner. Bovendien zijn ze bereid daar meer geld voor uit te geven. C1000 en Super De Boer merken bijvoorbeeld een grotere vraag naar verse groenten en fruit. Het zijn vooral de luxere producten die gretig aftrek vinden.
C1000 is geen luxe supermarkt, maar het winkelbedrijf ziet net voor de feestdagen wel meer belangstelling van cliëntèle voor lekker eten. Salades en luxe broden zijn populair, maar ook gourmetschotels en de bijbehorende gourmetstellen lopen goed. Er is een duidelijke trend van thuis kokkerellen en genieten.Klanten van Super De Boer hebben de afgelopen tijd veel gourmetschotels en runderlenderollade van de luxere Superieurlijn gekocht. In deze supermarkten is tevens veel vraag naar verse groenten en fruit, vlees en vleeswaren. Ook ziet het bedrijf dat veel houdbare borrelhapjes, bier, fris en koffie worden aangeschaft.
Bij Albert Heijn vallen drie producten op die in grote hoeveelheden langs de kassa’s gaan. Het best verkopende artikel bij AH is de feeststol waarvan er tot dinsdag 165.000 zijn verkocht. Op de tweede plaats staan de kerstfiguurtjes van aardappel (145.000) en op de derde plaats tiramisu toetjes (140.000).
Volgens een woordvoerder van AH zijn de luxeproducten van AH Excellent erg in trek. Uitverkocht zijn ze nog niet. „Ze worden nog volop geproduceerd", aldus de woordvoerder. Houdbare artikelen als kerstkransjes en -koekjes raken wel op.