CDA en PvdA verdeeld over spoor
CDA en PvdA zitten niet op een lijn over de toekomst van de Nederlandse Spoorwegen. De NS behoudt, als het aan de PvdA ligt, ook na 2015 het alleenrecht om treinen te laten rijden op het hoofdspoor. Tweede Kamerlid Samsom kondigde dat dinsdag aan.
Volgens coalitiepartner CDA draaft Samsom door. „We moeten eerst nieuw railspoor leggen, en niet een concessie in beton leggen", reageerde fractiewoordvoerder Koopmans.De Tweede Kamer begon dinsdag met de behandeling van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Maar na vier sprekers werd het debat al opgeschort tot woensdagochtend.
Samsom zal dan zijn pleidooi houden voor verlenging van het contract, in jargon concessie, met de NS. Een nieuwe aanbesteding als die concesie afloopt, geeft volgens hem onzekerheid die de grote investeringen door de spoorwegen kan dwarsbomen.
De PvdA vindt een mogelijke medestander in de VVD. De liberaal De Krom is wel te porren voor een langer monopolie als de spoorwegen meer tijd nodig hebben om investeringen terug te verdienen, liet hij weten.
SP–Kamerlid Emile Roemer wil het contract met de NS dan weer voor onbepaalde tijd verlengen. Dat gaat Samsom én De Krom te ver. „Zo ver kan ik niet in de toekomst kijken. Mijn horizon reikt tot 2030", aldus de PvdA’er. Voor De Krom is 2030 zelfs al te ver.
Onduidelijk is daardoor vooralsnog wat de Kamer voor het spoorbedrijf in petto heeft.