Amerikaanse markt zit Wessanen tegen
Het zit Wessanen nog steeds tegen op de Amerikaanse markt. Door het aanhoudend slechte economische klimaat stellen winkeliers zich daar harder op tegenover toeleveranciers. Daardoor komen de marges van de producent en distributeur van gezonde voeding onder druk te staan.
Voor het vierde kwartaal meent het concern dat het resultaat in Noord-Amerika „aanzienlijk lager” uitkomt. Wessanen verloor in het gevecht om de centen al twee grote klanten en kreeg daar alleen de Amerikaanse supermarktketen Wild Oats voor terug als afnemer van gezonde voeding. Wessanen haalt bijna tweederde van zijn omzet uit zijn Amerikaanse distributiedochter Tree of Life.
Het voedingsconcern is al bezig met een reorganisatie. Inmiddels zijn er 200 banen geschrapt. Het bedrijf wil nog meer kosten besparen door zijn Amerikaanse it-systeem aan te passen. Dat gaat dit jaar echter voor 20 tot 25 miljoen euro ten koste van de nettowinst.
Door de overzeese prijsdruk haalt het bedrijf een lagere omzet en winst. Wessanen draaide in het derde kwartaal 678,2 miljoen euro aan omzet. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 1055 miljoen euro. Die sterke daling komt echter op het conto van de verkoop van de Amerikaanse zuivel, van GFI en van het belang in Campari. Zonder deze onderdelen was de vergelijkbare omzet 3 procent lager dan de 701,8 miljoen euro van toen.
Onder de streep resteerde een nettowinst van 8,4 miljoen euro tegenover 233,2 miljoen een jaar eerder. De nettowinst werd 1 miljoen euro gedrukt door de verkoop van het slecht presterende Engelse bedrijf Telfort Foods. Vorig jaar werd de nettowinst juist opgekrikt door verkopen.
Wessanen heeft niet alleen problemen in Noord-Amerika. Ook het onderdeel Cereals (ontbijtgranen) presteert mager. De omzet stagneerde en het resultaat komt volgens het bedrijf in het vierde kwartaal zelfs lager uit dan vorig jaar.
Betere resultaten in Europa kunnen die lagere opbrengsten uit de Verenigde Staten en van Cereals niet compenseren. Desondanks handhaaft de onderneming voor dit jaar en volgend jaar de winstverwachting. Voor 2002 betekent dat een winst van 50 miljoen euro voor afschrijving goodwill en bijzondere baten en lasten. Na negen maanden staat de teller op ruim 33 miljoen euro.
Wessanen heeft Leerdammer Kaas voor 190 miljoen euro verkocht aan het Franse Fromageries Bel. Dat levert het bedrijf in december een boekwinst op van 100 miljoen euro. Wessanen kan dat geld gebruiken voor de last van maximaal 25 miljoen euro voor het moderniseren van het Amerikaanse it-systeem en voor de reorganisatie van de distributie van voeding in Engeland (7 miljoen euro). Daar verdwijnen zeventig banen.
In Europa groeide de omzet in hoogwaardige voeding, waarop Wessanen zich vooral richt. De omzet steeg met 22 procent, waarvan 4 procent op eigen kracht. De overnames van het Britse Kallo Foods en Nature’s Store droegen bij aan het resultaat.