Opinie

Sinterklaas (VII)

Als ik sinterklaas (RD 14-11) nuchter en in deze tijd bekijk, vind ik een conclusie trekken niet moeilijk.

24 November 2008 21:47Gewijzigd op 14 November 2020 06:47

Hiervoor heb ik geen uitgebreide geschiedenis nodig. Ik zou mijn kind niet graag het verhaaltje van sinterklaas op de mouw spelden, want ik moet haar voorleven niet te bedriegen. Wij kunnen ons ook met het sinterklaasfeest onderscheiden van de wereld.Ingrid Ploeg

Koningsweg 14

1794 HN Oosterend

Sinterklaas (VIII)
Toen wij kind waren, werd er ook in óns gezin aan sinterklaas gedaan. Vader klopte op de deur en de schoen werd gezet… Tijdens zo’n avond werd moeder bepaald bij Ps. 97:4 berijmd: „…en nietig afgoôn prijzen.” Dat gaf zo’n droefheid in haar hart, dat ze meedeed aan deze afgoderij, dat ze het niet meer kon doen vanwege de ere Gods. Daar ging zo veel van uit, dat nadien nooit meer sinterklaas is gehouden. Tot op de dag van vandaag komt dit elk jaar in onze herinnering. De God van de 17e eeuw is ook de God van de 21e eeuw!

Fijke en Alie Korevaar

Slotlaan 308

3701 GX Zeist

Sinterklaas (slot)
In het artikel over sinterklaas van de heer Steenbergen (RD 14-11) gaat het onder andere over de heidense wortels, en Sint Nicolaas heeft zijn oorsprong in het pausdom. Kritiek is goed, maar voor een evenwichtig en duidelijk verhaal moeten we eerst betrouwbare historische feiten laten spreken. Sinterklaas was een echte bisschop van de jonge christelijke kerk, toen er dus nog geen sprake was van een roomse kerk. De oudchristelijke kerk kende vele bisschoppen, zoals Ambrosius en Augustinus. In de eerste helft van de vierde eeuw (300-350) was Nicolaas bisschop van Myra in Klein-Azië, waar na Paulus’ werk in Efeze en vele andere gemeenten bloeiende christelijke kerken waren. Nicolaas trok zich het lot aan van meisjes die alleenstaand bleven en hij was een groot kindervriend. Daarbij hebben zich veel legenden gevormd rond Nicolaas. Ook is wat hij deed verweven met heidense motieven, met name in onze streken: hier werd geloofd dat Wodan, de god van de Germanen, tegen het doorbreken van het licht, begin december, op zijn schimmel Sleipnir over de velden trok om akker, vee en mensen vruchtbaarheid te geven. Men zette wat neer onder de schoorsteen voor de schimmel en at taaitaai. Dit heeft niets met Sint Nicolaas te maken, evenmin als de stoomboot en de pieten. De zuivere Sint Nicolaas was bisschop, een kerkelijk zeer vroom en rechtzinnig man. Dat bleek op de kerkvergadering van Nicea in 325, waar de bekende geloofsbelijdenis is ontstaan. Het probleem daar was Arius met zijn ketterijen, die verkondigde dat Christus niet de Zoon van God is. Sint Nicolaas was daar ook en toonde zich een vurig tegenstander van Arius en zijn stellingen. Ik geloof dat er anno 2008 niet zo veel mensen meer zijn die 5 december zien als de dag van heiligenverering. Sinterklaas was dus geen roomse of heidense figuur, in tegenstelling tot wat men er later van maakte.

A. J. Adriaanse

Esdoornstraat 17

4431 DH ’s-Gravenpolder

Rationeel geloof
„Geloof is niet blind, maar rationeel” (RD 19-11). Ik zou het boek ”Gefundeerd geloof” zelf moeten lezen om mijn zorg weggenomen te zien dat het geloof alleen rationeel zou zijn, zonder een zaak van het hart te zijn, zonder wedergeboorte en bekering. Toch spreekt de geïnterviewde heer Van de Weghe over een radicale verandering in zijn leven. Er staan ook mooie dingen in het artikel, over het bestaan van de Schepper, de betrouwbaarheid van de Bijbel en het bestaan van Jezus. Helaas zijn er veel mensen die praten over het geloof maar niet spreken vanuit het persoonlijk geloof. Oprecht geloof is in de eerste plaats een zaak van het hart (Rom. 10:10). „Je hoeft je verstand niet thuis te laten als je naar de kerk gaat”, zo staat er terecht in het artikel. Bij velen is geloof een zaak van gevoel of emotie, zonder verstandelijke kennis. Het werk van bekering gaat niet buiten het verstand om. De levensvraag is echter: heb ik de Heere Jezus hartelijk lief? Zo ja, dan heb ik allen lief die uit Hem geboren zijn, of ze nu protestants, rooms, evangelisch, reformatorisch, arminiaans of remonstrants zijn. Het gaat er niet om of ik een kerkmens ben, maar of ik een christen ben. Dat zal merkbaar zijn in onze handel en wandel (Gal. 5:22). Als deze oprechte kinderen van God elkaar gaan vinden in elk dorp en in elke stad, ja, in heel Nederland, en zich bekeren, zich samen verootmoedigen en bidden (2 Kron. 7:14), dan kan er opwekking/herleving komen. Verdraagt elkaar in de liefde.

T. van der Weijden

Atmosfeerstraat 26

3328 GD Dordrecht

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer