Braakliggend terrein achter de tralies
„U heeft het Evangelie mogen uitwerpen in de gemeenten die u diende. Ik mag met hetzelfde Evangelie baggeren in de zelfkant van de maatschappij. Maar we zijn een in het zoeken van zielen om ze tot Jezus te leiden.” Gevangenisevangelist W. A. den Hertog sprak woensdag in Hoevelaken voor de hervormd-gereformeerde emeritus predikanten en predikantsweduwen.
„In Handelingen 3 en 4 krijgen de apostelen gelegenheid om te preken. Er gebeuren dan grote dingen”, zei Den Hertog, die vijftien jaar het Evangelie onder gevangenen brengt. „Daar zitten misdadigers, moordenaars, verkrachters, criminelen en ook witteboordencriminelen bij.” Evenals de apostelen ziet hij grote dingen gebeuren.„Dat gebeurt niet om de woorden die ik spreek. Het is het Woord van God dat kracht doet. Ik zie hoe de kracht van dat Woord mensen vernieuwt en geneest. Het fundament van ons behoud ligt in Jezus Christus. Er is geen moment geweest dat ik niet vanuit de Bijbel een woord kon spreken. Er zijn zo veel aanleidingen waarbij je kunt aanknopen.”
De evangelist vertelde hoe het Woord mensen tot inkeer brengt. We hebben allemaal dezelfde naam, zo hield hij zijn gehoor voor. „Als ik zeg dat we zondaar zijn, dan klinkt dat uitgesleten. Maar als zondaar ben je een misdadiger, een crimineel. Alleen Gods genade weerhoudt ons ervan erin uit te breken.”
Scherven
Vanuit de erkenning dat we allemaal dezelfde naam hebben, kunnen we het Evangelie aanprijzen, aldus Den Hertog. „We zoeken zielen te winnen voor Christus. Ik mag dat doen door op een kinderlijk eenvoudige wijze het Evangelie onder gevangenen uit te dragen.”
Gevangenen kunnen worstelen met de scherven van hun bestaan. „Dan laat ik zien dat de Bijbel daar ook over spreekt. En dat er Iemand is Die scherven weer heel kan maken. Ik mag ze dan in hun ellende de boodschap brengen van verlossing.”
Als gevangenisevangelist komt Den Hertog onder andere ook in België, Siberië en Suriname. „Gevangenen zitten daar vaak niet achter gesloten deuren maar achter tralies. Menigeen steekt zijn hand door de ruimte tussen de tralies om van mij een Bijbel te ontvangen. Soms zie ik hoe ze die aan hun hart drukken. Wanneer ik dan maanden later terugkom zie ik wat het Woord van God, dat hen is aangereikt tussen de tralies door, heeft uitgewerkt.”
Volgens Den Hertog ligt er in gevangenissen een evangelisatieterrein braak. „Ook u als emeriti kunt daarin dienstbaar zijn.”
De evangelist betreurt het dat sommige geloofsgemeenschappen naar buiten toe „zo gesloten zijn als een isoleercel. Een kerk die niet missionair naar buiten treedt, is geen kerk.”
Lamech
Prof. dr. W. Verboom verzorgde het openingswoord voor de emeritus predikanten en predikantsvrouwen. Hij stond stil bij het wraaklied van Lamech in Genesis 4, die zingt dat hij zeventigmaal zevenmaal gewroken zal worden.
„Lamech keert in een ander jasje de hele geschiedenis door steeds weer terug”, aldus prof. Verboom. „Van Farao tot Herodes en van Stalin tot Saddam Hussein. En ook bij hen waarvan we het niet verwachten. Ook in ons huist de geest van Lamech.”
De tegenpool van Lamechs wraaklied is Jezus’ liefdeslied, aldus de emeritus hoogleraar. „Jezus gebruikt in het gesprek met Petrus in Mattheüs 18 dezelfde woorden als Lamech, maar met een tegenovergestelde inhoud. Jezus zegt hier dat je niet wraakgezind maar vergevingsgezind moet zijn.”
We moeten leren om als een Lamech gerechtvaardigd te worden, aldus prof. Verboom. Dat gebeurt als mensen bevrijd worden van de geest van Lamech en geleid worden door de geest van Christus. „God vonnist Zichzelf in onze plaats. Lamecht zong zijn wraaklied, waarmee hij zich te gronde heeft gezongen. Jezus zong Zijn liefdeslied tot ons behoud.”