Koreaan vecht vooral met prijswapen
Het kan verkeren. Daewoo was nog geen jaar geleden op sterven na dood, maar is met hulp van General Motors uit de as herrezen. Niet dat de consument van dit alles veel gemerkt heeft. De verkoop ging gewoon door, evenals de aankondiging van nieuwe modellen. De nieuwe Kalos is er zo eentje. De nieuweling onderstreept nog eens de doelstelling van Daewoo: een stek in de Europese toptien. Hoe scherp schiet Daewoo?
Daewoo is zelf best tevreden over het uiterlijk van de nieuwe Kalos. De naamgeving van de nieuwe Koreaan verwijst immers naar het uiterlijk van de auto. Kalos is het Griekse woord voor schoonheid. Dat verduidelijkt Daewoo als volgt in de brochure: „Zijn originele stijl zal het eerste zijn wat u opvalt. De sublieme lijn van de nieuwe Kalos past perfect bij de moderne levensstijl van gewone mensen zoals u en ik.”
Over smaak valt uiteraard te twisten, maar de ikfiguur lijkt wel heel ernstig met het Daewoo-virus besmet te zijn geraakt. De Kalos is een keurige auto waar je met meer dan goed fatsoen in gesignaleerd kunt worden, maar de auto maar meteen als ”schoonheid” te bejubelen, gaat het gevoel van redelijkheid ver te boven. De Kalos is niet meer dan de zoveelste vertegenwoordiger van de compacte mpv-klasse waartoe ook Honda Jazz, Hyundai Getz, Ford Fusion en Citroën C3 behoren.
Posities
Deze auto’s bedienen een sterk groeiende doelgroep. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan ruimte, bedieningsgemak en veelzijdigheid, maar letten daarbij wel scherp op de kosten. Het is de kunst om binnen die marges de aantrekkelijkste aanbieding te kunnen doen. Citroën scoort bijvoorbeeld met de praktische en fijn rijdende C3, die er ook nog eens goed uitziet. Hyundai heeft de wat minder oogstrelende Getz op vier wielen gezet, die echter wel punten pakt door zijn prettige onderstel en zijn scherpe prijs. De Daewoo Kalos maakt dan ook zijn opwachting in een segment waarin de posities reeds zijn ingenomen.
Daewoo neemt stelling met een beperkt assortiment. Er is slechts één carrosserievariant die door slechts één krachtbron kan worden aangedreven. De machine in kwestie telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,4 liter. Via de voorwielen wordt een maximumvermogen van 61 kW/83 pk bij 5600 tpm op het wegdek gebracht. Het maximumkoppel van 123 Nm wordt bij 3000 tpm gerealiseerd. De 1050 kilogram wegende Kalos sprint in 12,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en haalt op verzoek uit naar een topsnelheid van 170 km/h. De Kalos komt in de praktijk ook prima uit de startblokken en beschikt over voldoende vermogen om lekker met het overige verkeer te kunnen meekomen.
De wijze waarop dat gebeurt, stemt echter minder tot tevredenheid. Vooral boven de 4500 tpm zet de viercilinder een keel op en worden de inzittenden op een dosis motorgeluid onthaald die niet bepaald als prettig kan worden aangeduid. Doortrekken heeft sowieso niet zo veel zin. De souplesse laat te wensen over en in de hogere toerenregionen heeft de Kalos niet bijster veel te bieden. De verbruikscijfers onderstrepen die indruk. Een gemiddeld resultaat van 1 op 11,2 is in deze klasse onder de maat.
Zelfverzekerd
De Daewoo Kalos mag dan op motorisch gebied steken laten vallen, het weggedrag vergoedt veel, zo niet alles. De Koreaan is lekker wendbaar en beschikt over een prima besturingsinstallatie. De auto stuurt prettig direct en voorziet daarbij in meer dan voldoende gevoel. De Kalos helt niet overmatig over en toont zich in bochten ook zelfverzekerd en daarmee vertrouwenwekkend. Wanneer het te hard gaat, valt een gedoseerde onderstuurreactie de bestuurder ten deel. De Daewoo is prettig geveerd en het onderstel weet oneffenheden in het wegdek meer dan overtuigend weg te masseren.
Minder positief scoren de remmen, die minder snel reageren dan wenselijk is. De met de hand geschakelde versnellingsbak is zelfs ronduit matig te noemen. Gevoelloos en hakerig zijn hierbij de kwalificaties. Dat moet absoluut beter kunnen.
Het interieur van de Kalos roept gevoelens van herkenning op. Het dashboard lijkt wel het resultaat van een coproductie met Ford. In de Fiesta zit immers een bedieningspaneel wat wel heel veel weg heeft van het commandocentrum in de Kalos. Het geheel ziet er overigens prima uit en kenmerkt zich door een logische en overzichtelijke indeling. De afwerking is in orde, al moet gezegd worden dat bijvoorbeeld de Hyundai Getz op dat front onmiskenbaar een betere indruk maakt.
De Daewoo pakt zijn Koreaanse belager echter weer terug met een ruimer interieur, hetgeen in deze klasse niet van onbetekenend belang is. De Kalos biedt de inzittenden voorin een lekkere hoeveelheid ruimte voor hoofd en onderdanen, terwijl ook de achterpassagiers op dat gebied niet te klagen hebben. De kwaliteit van het zitmeubilair kan de toets der kritiek goed doorstaan. Jammer genoeg is de zitting van de voorstoelen aan de korte kant, hetgeen het comfort niet bepaald ten goede komt.
Klaptafeltje
De stoelen bieden echter voldoende stevigheid en ondersteuning om een lange rit prettig uit te kunnen zitten. De verstelmogelijkheden zijn voldoende, al is de hoogteverstelling op de bestuurdersstoel voor de prijzigste Kalos gereserveerd. De achterbankleuning is in ongelijke delen neerklapbaar en de zitting kan in haar geheel worden omgeklapt, zodat een maximumbeladingsvolume van 735 liter kan worden vrijgemaakt. Dat is overigens niet overdreven royaal. De bagageruimte meet standaard een inhoud van 200 liter en daarvan geldt dat het gros van de Kalos-uitdagers het beter doet. De auto maakt goede sier met royale portiervakken en voldoende bakjes en vakjes om allerhande spulletjes in op te bergen. Aardig is verder het klaptafeltje, dat aan de leuning van de passagiersstoel is bevestigd.
Daewoo levert de Kalos in drie uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de Kalos Spirit. Deze variant is leverbaar vanaf 11.595 euro en voor die prijs voorzien van stuurbekrachtiging, hoogteverstelling van het stuurwiel, getint glas, twee airbags, hoofdsteunen voor en achter en in de carrosseriekleur gespoten bumpers.
Daarop volgt de Kalos Style, die een investering van 12.995 euro vergt maar dan wel standaard opgevrolijkt is met zaken zoals centrale portiervergrendeling, airconditioning, ABS en een toerenteller. Top of the line is de Kalos Class, die nog eens 1500 euroduurder is maar dan wel beschikt over elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, mistlampen in de voorbumper, sidebags, achterspoiler en een alarmsysteem. De optielijst is beperkt tot metallic lak, die voor 340 euro op de carrosserie wordt gespoten.
Prijswapen
Daewoo stapt met de Kalos in een segment dat zich in een sterk groeiende belangstelling mag verheugen. De Koreaanse autoproducent behoort vooralsnog bij de kopgroep, maar de komst van nieuw aanbod lijkt slechts een kwestie van tijd. Verder dient de concurrentie van onder andere de Peugeot 206, de Ford Fiesta en de Fiat Punto niet onderschat te worden.
De Daewoo Kalos ziet er vlot uit, rijdt prima, is compleet uitgerust en ook nog eens scherp geprijsd. Daar staat tegenover dat de versnellingsbak voor revisie vatbaar is en dat de auto vooralsnog slechts door één krachtbron kan worden aangedreven die niet bepaald tot de top gerekend kan worden. Daewoo zal het succes van de Kalos dan ook vooral moeten verwachten van de behoorlijk scherpe prijzen. En op dat punt is er niets nieuws onder de zon. Daewoo hanteert het prijswapen immers sinds jaar en dag.
Daewoo Kalos 1.4 Class