Nederland kampeert op hoog niveau
Kamperen, op welke wijze dan ook, blijft onverminderd populair in Nederland. De standhouders op de Kampeer & CaravanRAI die deze week begonnen is, proberen een graantje van de markt mee te pikken. De hang naar luxe en comfort lijkt zich verder te ontwikkelen, maar het rugzakje is er ook nog.
Aanrader voor de wat robuustere oprit en dikkere portemonnee: de Weippert Isabella 950 van 9,5 meter lang en 6000 kilogram schoon aan de haak. Om de bewoners van dit stulpje op wielen wat meer lucht te verschaffen, kunnen aan beide zijden twee erkers worden uitgeschoven. Aan de binnenzijde ontbreekt elk spoor van kitsch en namaak. De prijs is er dan ook naar: 174.000 gulden, inclusief luchtdrukberemming en ABS.
De kampeersector profiteert van de toegenomen welvaart in ons land, meent Bert de Winkel, voorzitter van de Kampeer & CaravanRAI 2001. „Die welvaart vertaalt zich aan de ene kant in meer vrije tijd en aan de andere kant in meer besteedbaar inkomen. De verkopen in het vorige jaar bevestigen de gesignaleerde ontwikkeling en de vooruitzichten voor dit jaar zijn ook goed.”
In totaal gingen er vorig jaar 23.500 toercaravans de showroom uit. Een stijging van 10 procent ten opzichte van 1999. Over dit jaar heeft De Winkel alleen nog maar halfjaarcijfers, maar die laten een stijging van 1 procent zien. „Niet veel”, geeft De Winkel toe. „Maar in hetzelfde halfjaar lieten andere duurzame consumptiegoederen een forse daling zien. Dan is die 1 procent opeens een prima resultaat.”
Verhuurseizoen
Eenzelfde beeld als bij de toercaravans ziet De Winkel ook bij de kampeerauto’s. „Vorig jaar kwam die markt na jaren weer wat in beweging. De 750 verkochte exemplaren waren voor Nederland een goed resultaat. Dit jaar zit de groei al op 10 procent.” De voorzitter geeft aan dat de cijfers voor de tweede helft van het jaar moeilijk zijn te voorspellen. „De meeste kampeerauto’s worden in het najaar gekocht. Dat zijn dan vaak modellen die er een verhuurseizoen op hebben zitten.” In het nadeel van de kampeerauto zijn volgens De Winkel de speciale rijbewijseisen die gesteld worden aan auto’s boven 3500 kilogram en de hoge belastingheffing op de aankoop.
De Winkel heeft behalve cijfers over de verkopen ook getallen over het vakantiegedrag van de Nederlander. „Uit onderzoeken blijkt dat wij vorig jaar met z’n allen 30,5 miljoen vakanties hebben gehouden. Ruim 60 procent daarvan was een vakantie van vier dagen en langer. Acht van de tien Nederlanders gaan ten minste één keer per jaar met vakantie.”
De Winkel vindt het veel aardiger om te kijken wat al die vakantiegangers te besteden hebben. „Dat is voor onze branche van belang. Vorig jaar gaven de vakantievierders bijna 23 miljard gulden uit. Een groot deel van dat geld wordt besteed aan een of andere vorm van kamperen. Niet voor niets is kamperen wel eens volkssport nummer 1 genoemd.” Tijdens binnenlandse vakanties is een verblijf in tent, caravan of kampeerauto met een aandeel van 43 procent veruit favoriet. Bij buitenlandse vakanties is dit altijd nog een kwart.
Bolle sleurhutjes
Al die kampeervakanties brengen natuurlijk geld in het laatje van de kampeer– en caravanindustrie. Sinds gisteren tonen zij hun waren op de Kampeer & CaravanRAI in Amsterdam. Eén ding is duidelijk: de tijd van de kleine, bolle sleurhutjes lijkt voorgoed voorbij. Caravans van tegen de 5 meter zijn eerder regel dan uitzondering. Een rondgang over de tentoonstelling leert dat steeds meer merken polyester toepassen voor het dak en de zijkanten, zodat de extra lengte geen extra gewicht in de schaal legt.
Van prijzen rond de 30 mille kijkt niemand op. Daar komt dan nog een luxe voortent van een paar duizend gulden bij. „Eigenlijk gaat geen enkele caravan meer standaard de fabriek uit”, meldt een vertegenwoordiger van importeur Knaus. „Er zit altijd wel een opblaasbare slikrand bij, of elektromotoren waarmee de caravan op z’n plaats gereden kan worden. Ook aardig zijn de elektrisch bedienbare steunpootjes.”
Een vreemde eend in de bijt is de Tabbert T@b (spreek uit: teb) waarmee Knaus „de jacht op jonge mensen opent.” De T@b is een relatief lichte caravan van 500 kilogram en biedt ruimte aan twee volwassenen. Achterin bevindt zich een zitje annex bed, in het midden een kledingkast en de voorkant is voor het keukenblokje. Niet meer, niet minder. De prijs van bijna 15.000 gulden moet dit Tabbertje populair gaan maken.
De kleine Tabbert is wel de uitzondering die de regel bevestigt. Bij andere caravans verdwijnt bijvoorbeeld de combinatie zitje/bed steeds meer uit beeld. De Knaus–vertegenwoordiger: „Zitbanken ombouwen raakt uit. Ruim driekwart van de caravans wordt afgeleverd met een aparte slaapkamer met vast bed. Volwaardige matrassen met spring– of pocketvering zijn heel gewoon.”
Vloerverwarming
De accessoirelijsten van de deelnemers laten verder toiletruimtes zien, en douches, 90–literkoelkasten, riante kookplekken en warmwatervoorzieningen. Opvallend is de aandacht voor design en materialen. Een folder schildert „de ruime rondzit voor, uitgevoerd in wit kalfsleder. Meubels in hoogglans, donker kersenhout en een zeer riante middenkeuken en giga–slaapkamer met twee 1–persoonsbedden.” Zaken zoals airco, vloerverwarming en boordcomputer zijn vanzelfsprekend.
Bij al het geweld op wielen sneeuwen de voorzieningen voor andere kampeervormen haast onder. Toch biedt de lopende tentoonstelling ook hiervoor nog een aantal leuke zaken. Zo staat de firma Holtkamper in Amsterdam met het All Climate–venster. Dit venster wordt toegepast in de Holtkamper Utopia–kampeertenten. Het All Climate–venster heeft een laag vensterfolie, muskietengaas, een luik en een luifel. Bijzonder is dat het ook bij regen volledig kan ventileren en dat het voor 100 procent zonder kieren te verduisteren is. Alle functies zijn van binnenuit te bedienen.
Luxe caravans, simpele click–on–voortenten en klimaatraampjes: de Kampeer & CaravanRAI biedt voor ieder wat. Omdat het herfstvakantie is, is er speciaal voor de kinderen een eigen paviljoen. En volwassenen die eens met ruimte willen spelen, kunnen dat doen bij de stand van de ANWB. Daar kunnen zij op levensechte schaal hun ideale caravaninterieur ontwerpen.
n.a.v.De Kampeer & CaravanRAI 2001 duurt nog tot woensdag 24 oktober en is dagelijks geopend van 11.00 uur tot 18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt € 11,31 (ƒ 25,–); voor kinderen tot en met 11 jaar (onder begeleiding) gratis. Jongeren van 12 tot 17 jaar betalen € 9,05 (ƒ 20,–), evenals houders van Pas65.